Erbaş ve erlerin aldıkları askeri eğitimim "tolerans düzeyini" geliştirmeye etkisi / Fatih M. Demirtürk; Danışman Kurtman Ersanlı
Özet
Doğuştan olmayan eğitimle gelişen/değişen kişilik özelliklerinden biri de bireyin tolerans düzeyi ile ilgilidir.Bu araştırmanın amacı;askerlik görevini yerine getirmek maksadıyla eğitim merkezlerine katılan acemi erlere verilen üç aylık temel eğitiminin tolerans düzeyini ne derece etkilediğini belirlemektir.Araştırma örneklemlerini Samsun'da konuşlu Shh.Çvş.Eğt.ve Er Eğt.Tb.K.lığı'nda 150, 15.P.Er Eğt.Tug.Klı'ğı, P.Çvş.Eğt.Tb.K.lığı'ndan 100 acemi er olmak üzere toplam 250 er oluşturmaktadır.Araştırmada Araş.Gör.Ercümend Ersanlı tarafından geliştirilen "Tolerans Ölçeği" kullanılmıştır.Araştırmada erlerin yaşları, medeni durumları, askerlik sınıfları (piyade ve sağlık), öğrenim düzeyi, aylık gelir durumu ve verilen eğitimin tolerans düzeyine etkisi incelenmiştir.Araştırmada kullanılan "Tolerans Ölçeği" aynı erlere ilki eğitim merkezlerine ilk katılışlarında ikincisi de üç aylık temel eğitimleri sonunda olmak üzere iki kez uygulanmıştır.Yapılan ilk ve ikinci uygulama arasında tolerans düzeylerinin değişikliğinde genel anlamda anlamlı fark bulunamamıştır. Eğitim merkezlerinde eğitim alan askerlerin aldıkları eğitim tolerans düzeylerine etkisinin anlamlı bir ilişki içinde olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Ön-test sonuçlarıyla son-test sonuçları negatif (olumsuz)yönde anlamlıdır.Bu negatiflik tolerans düzeyini kabul edilebilir bir tolerans düzeyine çekildiği sonucunu doğurur ki bu da verilen eğitimin pozitif (olumlu) bir yönde etkisinin olduğu biçiminde değerlendirebilir.Erbaş ve erlerin performansını olumlu etkileyen "pozitif tolerans" ile görev performansını olumsuz etkileyen "sıfır tolerans" ve "üst tolerans" olmak üzere üç tolerans düzeyi belirlenmiştir.Elde edilen bulgular literatür ışığında yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.