Öğrencilerin çalışma alışkanlıklarını belirlemeye yönelik bir envanter geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması / Müge Yılmaz; Danışman Kurtman Ersanlı.
Özet
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin çalışma alışkanlıklarını belirleyecek bir ''Çalışma Alışkanlıkları Envanteri'' geliştirip, bu envanterin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Bu araştırma 1996-1997 öğretim yılında Samsun ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 4 lisenin, lise 2 sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu 250 kişiden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen ''Çalışma Alışkanlıkları Envanteri'' ve Türkçe'ye uyarlaması Kalfazade tarafından yapılan ''Brown-Holtzman Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları Anketi'' (ÇATA) ölçme araçlarından yararlanılmıştır. Bu araştırmanın inceleme komuları: Çalışma Alışkanlıkları Envanterinin maddelerin seçilmesi, geçerlilik ve güvenirlik çalışmasıdır. Madde- test korelasyonu ile belirlenen 45 maddelik ''Çalışma Alışkanlıkları Envanteri'' elde edilmiştir. Test yarılama yöntemi ile yapılan güvenirlik çalışması sonucunda güvenirlik katsayısı 69 ve Eşdeğer Form yöntemi ile yapılan geçerlik çalışması sonucunda elde edilen geçerlik katsayısı 68 bulunmuştur. Geliştirilen Envanterin Cronbach alpha katsayısı ise .83'dür. Araştırmanın sonuçlarına göre, geliştirilen çalışma alışkanlıkları envanterinin öğrencilerin sahip oldukları çalışma alışkanlıklarını ölçebilecek, geçerli ve güvenilir bir envanter olduğu sonucuna ulaşılmıştır.