Ortaoğretim öğrencilerinin eğitimsel özgeçmişleri ile uyum düzeyleri arasındaki ilişkiler / Hasan Cemaleddin Gürpınar; Danışman Reşide Kabadayı.
Özet
Bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin genel uyumu düzeyleri ile, onların eğitimsel özgeçmişleri ve okudukları lisenin çeşidi arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Yani,araştırma ile öğrencilerin genel uyum düzeylerinin eğitimsel özgeçmiş değişkenleri adı altında toplanan değişkenlerle ,onların okullaştıkları lisenin çeşidine ( mesleki , teknik ,genel ve anadolu ) göre değişip değişmediğine bakılmaktadır. Böylece , eğitim sistemimizden daha uyumlu bireyler yetiştirilmesine katkıda bulunacak öneriler getirilmesi amaçlanmaktadır. Zira Türkiye hızlı kentleşme ve saniyeleşme süreçlerine bağlı olarak hızla değişmekte ve toplumu oluşturan bireylerin bu hızlı değişmeye ayak uydurabilmesi ve sağlıklı olabilmesi , eskisinden daha fazla önemli bir sorun olarak görülmektedir. Araştırma evrenini 1992-1993 öğretim yılında Samsun İli Belediye sınırları içinde bulunan toplam 18392 öğrenci oluşturmuştur. Bu öğrencilerin %3.7'si örnekleme alınarak , araştırma kapsamını toplam 689 öğrenci oluşturmuştur. Örnekleme öğrenci seçilirken Lise çeşidi ve cinsiyet değişkenleri bakımından öğrencilerin evrende bulundukları oranda araştırma kapsamına alınmasına özen gösterilmiştir. Böylece örneklemin temsil edici niteliğinin artırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın bağımlı görünümlü değişkeni genel uyum düzeyleri , bağımsız görünümlü değişkenleri ise (1) Eğitimsel özgeçmiş değişkenleri ,(2) Lise çesidi değişkenidir. Bunlardan genel uyum düzeyi,Özgüven (1992) , tarafından geliştirilen Hacettepe Kişilik Envanteri (HKE) İLE,bağımsız görünümlü değişkenler ise , araştırmacı tarafından geliştirilen " Ortaöğretim Öğrencilerinin Eğitimsel Özgeçmiş Anketi "dir. Hacettepe Kişilik envanteri toplam 168 sorudan oluşmaktadır. Öğrencilerin genel uyumlarını puan cinsinde verilerle ölçmektedir. Ortaöğretim Öğrencilerinin Eğitimsel Özgeçmişleri anketi ile toplam 13 sorudan oluşup, anketten süreksizdeğişken cinsinden veriler elde edilmiştir. Araştırma toplam onbir denenceden oluşmuştur. Denecelerin sınanması , test edilmesi sürecinde verilerin niteliği gözönünde bulundurularak çift yönlü F ve t tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın tüm denenceleri kabul edilmiştir. Yani öğrencilerin genel uyum düzeyleri ile onların Eğitimsel Özgeçmişleri ve halen okudukları lisenin çeşidi arasında önemli ilişkiler bulunmaktadır. Daha açık söyleyişle ,öğrencilerin uym düzeyleri onların (1) ilkokul ve ortaokulu bitirdikleri yer ,(2) ilkokul ve ortaokuldaki mezuniyet dereceleri, (3) ilkokul ve ortaokuldaki Türkçe dersinden aldığı notlar , (4) ilkokul ve ortaokulu yatılı okuyup okumadıkları ,(5) ortaokulda sınıfta kalıp kalmadıklarına ,(6) halen okudukları lisenin çesidine göre önemli farklılık göstermektedir. Bu değişkenler incelendiğinde anlaşılabileceği gibi,daha çok ortaöğretim öğrencilerinin , önceki öğrenimlerindeki akademik başarıları ile ilgili değişkenlerdir. Onedenle araştırma bulguları dikkate alınarak , orta öğretim öğrencilerinin genel uyum düzeylerinin önceki akademik başarıları ile ilişkili olduğu, ya da başarıya göre farklılık gösterdiği söylenebilir .