Lise öğrencilerinin kişisel stillerini belirleyen faktörler / Recep Eskici; Danışman Kurtman Ersanlı.
Özet
Bu araştırmada lise öğrencilerinin kişisel stillerini etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Bağımsız değişken olarak okul türü , cinsiyet , yaş , anne-baba tutumunu algılama ve anne-babanın eğitim düzeyleri incelenmiştir. Bağımlı değişken olarak ergenlerin Kişisel Stiller Envanterinden elde ettikleri kişisel stil ve kişilik özellikleri puanları seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 1995-1996 eğitim ve öğretim yılında İstanbul'da bir karma,bir kız meslek ve bir erkek meslek lisesinden seçilen 198 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu , Anne-Baba tutumunu Algılama Formu ve araştırmacı tarafından Türkiye'ye uyarlanan Kişisel Stiller Envanteri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar aşağıda özetlenmiştir;1.Ergenlerin katılımcı kişilik özelliklerinin kız ve erkek olmalarına göre anlamlı düzeyde değişiklik göstermediği saptanmıştır.2.Ergenlerin cesur kişilik özelliklerinin erkeklerin lehine olarak kızlardan anlamlı düzeyde farklı olduğu bulunmuştur. 3. Ergenlerin girişimci kişilik özelliğine sahip olmaları ile kız ve erkek olmaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı saptanmıştır. 4.Ergenlerin yenilikçi kişilik özellikleri cinsiyetlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 5.Yaratıcı kişilik özelliğinin kız ve erkek ergenlerde değişmediği saptanmıştır. 6.Ergenlerin içedönüklük boyutunda da kız ya da erkek olmalarının farketmediği saptanmıştır. 7.Yapıcı kişilik özelliği ile ergenlerin cinsiyetlerine arasında fark olup olmadığı araştırıldığında aralarındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. 8.Ergenlerin istikrar ihtiyaçlarını gösteren düzenli kişilik özelliğinin cinsiyetleri ile ilişkisine bakıldığında bu özelliğin de kız ya da erkek olmalarına göre farklılaşmadığı saptanmıştır. 9.Ergenlerin yardımcı kişilik özelliğine sahip olmaları ile yaşları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı saptanmıştır.10.Cesur kişilik özelliğinin ergenlerin yaşlarına göre değiştiği saptanmıştır. 11.Ergenlerin yaşları ile girişimci kişilik özelliği arasındaki ilişkiye bakıldığında bu özelliğin yaşla beraber anlamlı düzeyde farklılık göstermediği saptanmıştır. 12. Yaş ile yenilikçi kişilik özelliği arasındaki ilişki inceldiğinde bu özelliğin de yaşla bereaber anlamlı düzeyde değişmediği saptanmıştır. 13.Ergenlerin yaratıcılıkları ile yaşları arasındaki bağlantıya bakıldığında ;bu kişilik özelliğinin de yaşa bağlı olarak anlamlı düzeyde değişmediği görülmektedir. 14.İçedönüklük boyutunu gösteren çözümcü kişilik özelliği de yaş değişkeni ile ilişkili değildir. 15.Yapıcı kişilik özelliğinin yaşla olan ilişkisi test edildiğinde bu özelliğin yaşla ilişkili olduğu saptanmıştır. 16.İstikrar boyutunu gösteren düzenli kişilik özelliği boyutunda ergenlerin yaşlarına göre fark olup olmadığı incelendiğinde yaşlara göre farkın anlamlı düzeyde olmadığı bulunmuştur.17.Ergenlerin okudukları okul türüne göre yardımcı kişilik özelliğindeki farklılığa bakıldığında bunun anlamlı olduğu saptanmıştır. 18.Okudukları okul türü ile sahip oldukları cesur kişilik özelliği arasındaki ilişkiye bakıldığında arada anlamlı düzeyde farklılık olduğu bulunmuştur.19.Ergenlerin girişimci kişilik özellikleri ile okul türü arasındaki ilişki incelendiğinde okul türünün girişimci kişilik anlamlı düzeyde etkilemediği saptanmıştır. 20.Yenilikçi kişilik özelliği ile okul türleri arasında anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmamıştır. 21.Okulun kız lisesi , erkek lisesi ya da karma olmasının ergenlerin yaratıcılığı üzerinde fark yaratıp yaratmadığı araştırıldığında anlamlı bir fark yaratmadığı saptanmıştır. 22.İçedönüklük boyutunu ölçen çözümcü kişilik özelliği ile okul türleri arasında anlamlı düzeyde farklılıklar bulunmuştur. 23.Yapıcı kişilik özelliği ile okul türü arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. 24.Okul türünün düzenli kişilik özelliği üzerinde anlamlı düzeyde farklılık yatratmadığı bulunmuştur. 25.Anne-baba tutumunu algılama ile ergenlerin sahip oldukları yardımcı kişilik özelliği arasında anlamlı düzeyde farklılıkolmadığı bulunmuştur. 26.Ergenlerin anne-baba tutumunu algılamaları ile cesur kişilik özellikleri arasında anlamlı düzeyde fark saptanmamıştır. 27.Girişimci kişilik özelliği ile anne-baba tutumunu algılamaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. 28.Anne-baba tutumunu demokratik,ilgisiz koruyucu ya da otoriter algılama,ergenin yenilikçi kişilik özelliğini anlamlı düzeyde etkilememektedir. 29.Ergenin yaratıcı kişilik özelliği ile anne-baba tutumunu algılama arasında anlamlı düzeyde fark saptanmamıştır. 30.İçedönüklük boyutunu ölçen çözümcü kişilik özelliğinin anne-baba tutumunu algılama ile ilişkisine bakıldığında aralarında anlamlı düzeyde farklılık olduğu bulunmuştur. 31.Anne-baba tutumunu algılamanın ergenlerin yapıcı kişilik özellikleri üzerinde anlamlı düzeyde fark yaratmadığı saptanmıştır. 32.Ergenlerin anne-baba tutumlarını algılamaları ile düzenli kişilik yapıları arasında anlamlı düzeyde fark yoktur. 33.Ergenlerdeki yardımcı kişilik özelliği ile anne-babanın eğitim düzeyine bakıldığında annenin eğitim düzeyinin anlamlı düzeyde etkisi bulunmazken ;babanın eğitim durumunun ergenin yardımcı kişilik özelliğini anlamlı düzeyde etkilediği bulunmuştur. 34.Dışadönüklük boyutunu gösteren cesur kişilik özelliğinin annenin ve babanın eğitim düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılığa yol açmadığı saptanmıştır. 35.Ergenlerin girişimci kişilik özelliklerinin anne-babaların eğitim durumlarından anlamlı düzeyde etkilenmediği saptanmıştır. 36.Değişim boyutunun özelliği olan yenilikçi kişilik özelliğinin anne ve babanın eğitim düzeyi ile olan ilişkisine bakıldığında annenin eğitim düzeyi ile yenilikçi kişilik özelliği arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş;babanın eğitim düzeyi ile anlamlı düzeyde farklılıklar bulunmamıştır. 37.Anne ve babanın eğitim durumunun ergenlerin yaratıcı kişilik özelliklerine sahip olmalarında anlamlı düzeyde farklılaşmaya yol açmadığı saptanmıştır. 38.İçedönüklük boyutunun özelliği olan çözümcü kişiliğin anne ve babanın eğitim düzeyine göre anlamlı derecede farklılaşmadığı bulunmuştur. 39.Yapıcı kişilik özelliğinin anne ve babanın eğitim düzeyine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir.40.İstikrar boyutunun özelliği olan düzenli kişilik özelliği anne ve babnın eğitimin düzeyine göre anlamlı olarak değişmemektedir.