Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin karşılaştırılması / Seçil Savgun Doğruöz; Danışman Sabit Menteşe
Özet
Araştırmanın temel amacı, ilköğretim okullarında görev yapan kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine okullarına, mesleklerine, çalışma arkadaşlarına ve öğretim işlerine bağlılıkları boyutlarında karşılaştırmaktır. Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin bu boyutlardaki örgütsel bağlılık düzeylerinin cinsiyetlerine, kıdemlerine, medeni durumlarına, branşlarına ve öğrenim düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evrenini 2008- 2009 eğitim-öğretim yılında, Amasya ili ve Merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan kadrolu ve sözleşmeli öğretmenler, örneklemini ise Amasya merkez ve altı ilçesinden 610 kadrolu ve 147 sözleşmeli olmak üzere 757 ilköğretim okul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada "Tarama Modeli" kullanılmıştır. Veriler Cevat CELEP’ in "Çok Boyutlu Örgütsel Adanmışlık Öğretmen Ölçeği" ile toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; ilköğretim okullarında görev yapan kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasında fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kadrolu öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri (?:3.9 )sözleşmeli öğretmenlerinkine göre (?:3.7 ) yüksek bulunmuştur. Öğretmenlik mesleğine bağlılık düzeyi kadrolu öğretmenlerde (?:4.22 )sözleşmeli öğretmenlere göre (?:4.44 )daha düşük çıkmıştır. Kadrolu öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri (?:3.46 ), sözleşmeli öğretmenlere (?:3.23 )göre daha yüksektir. Kadrolu öğretmenlerin çalışma grubuna bağlılık düzeyleri (?:3.75 ), sözleşmeli öğretmenlere göre (?:3.42 )yüksek bulunmuştur. Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri kıdemlerine göre farklılık göstermiştir.(o=0.021). Bir-beş yıl arasında kıdeme sahip kadrolu öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri bir-beş yıl arasında kıdeme sahip sözleşmeli öğretmenlerin okula bağlılık düzeylerinden fazladır. Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin okula bağlılık düzeyleri branş durumlarına göre farklılık göstermiştir (p=0.014 ). Kadrolu sınıf öğretmenlerinin okula bağlılık düzeyleri sözleşmeli sınıf öğretmenlerinin okula bağlılık düzeylerinden yüksektir. Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin okula, öğretim işlerine, öğretmenlik mesleğine ve çalışma grubuna bağlılık düzeyleri medeni durumlarına, eğitim düzeylerine ve cinsiyetlerine göre farklılık göstermemektedir.