İlköğretim okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeylerinin öğretmenlerin iş doyumuna etkisi (Samsun İli örneği) / Çiğdem Boğa ; danışman Ali Yılmaz
Özet
Hazırlanan bu tezde öncelikle iş doyumu ve liderlik davranışları kuramlarına yer verilmiştir. İş doyumu ve liderlik davranışları arasındaki ilişkiler ve bu konuda yapılan araştırma sonuçları incelenmiştir. Bu ilişkinin Samsun İli ve ilçelerinde ne düzeyde olduğunu belirlemek için Samsun’da bulunana ilköğretim okullarında çalışan 804 öğretmen ve 153 yöneticiye ölçekler uygulanmıştır. Öğretmenlerin iş doyumu düzeylerini ve yöneticilerinde gördükleri liderlik davranışları düzeyleri belirlemek için “İş doyumu” ve Liderlik Davranışları Düzeyleri” ölçekleri uygulanmıştır. Yöneticilerin kendilerinde gördükleri liderlik davranışları düzeyleri için ise “Liderlik Davranışları Düzeyleri” ölçeği uygulanmıştır. Yapılan veri analizleri sonucu, öğretmenlerin branşlarına göre iş doyumu düzeylerinde, öğretmenlerin branş ve hizmet yıllarına göre yöneticilerinin liderlik davranışları düzeylerinde anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. Yöneticilerin kendilerinde gördükleri liderlik davranışları ile öğretmenlerin yöneticilerinde gördükleri liderlik davranışları arasında negatif ve anlamlı bir davranış saptanmıştır. Öğretmenlerin yöneticilerinde gördükleri liderlik davranışları ile iş doyumları arasında ise pozitif ve anlamlı bir ilişki görülmüştür. Bu araştırma sonucunda yöneticilerin, öğretmenlerin iş doyumunu artırmaları için, öğretmenlerin yöneticilere bakış açılarını değiştirmeleri gerektiği yorumu yapılmıştır.