Civcivlerde değişik sürelerle uygulanan iskeminin hipokampusun hacmi, toplam nöron sayısı ve öğrenme davranışı üzerine olan etkisinin stereolojik metotlarla araştırılması / Ayşe İşgen; Danışman Ersan Odacı
Özet
İskeminin hipokompus nöron sayısındaki değişikliklere yol açtığı ve bu değişikliklerin davranışıda etkilediği ileri sürülmektedir. Bu nedenle çalışmamızda iskeminin hipokampüs hacmi ve toplam nöron sayısında meydana getirebileceği muhtemel değişiklikler ve bu değişikliklerin öğrenme davranışı üzerinde oluşturacağı etkilerin araştırılması hedeflendi.Civcivler 5 gruba ayrıldı. Her bir grup rastgele seçilen 5 civcivden oluşturuldu. Gruplar aşağıdaki gibiydi: 1. grup 15 dk. İskemi 2. grup 15 dk. Cerrahi stres, 3. grup 30 dk iskemi, 4. grup 30 dk. Cerrahi stres uygulanan ve 5. grup herhangi bir müdahale uygulanmayan (saf kontrol grubu) civcivlerden oluşturuldu. Ayrıca 1. 2. 3. ve 4. gruplara pasif sakınmanın öğrenilmesi modeli uygulandı. Aynı gün cerrahi ve stres uygulamaları yapıldı. 24 saat sonra yine aynı yöntemle pasif sakınma eğitimi testi yapılan civcivler 10 günlük olduklarında perfüze edilerek beyinleri çıkarıldı. Beyinler rutin histolojik doku takipinden sonra parafin bloklara gömüldü. Daha sonra sistemik rastgele örnekleme ile 40 mikron kalınlığında kesitler alındı. Cresyl fast violet ile boyanan kesitlerde optik parçalama yöntemi kullanılarak stereolojik analizler gerçekleştirildi.Çalışma sonuçlarına göre gruplar arasında nöron sayısı ve hipokampus hacmi bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı gözlendi (p>0.05). 15 ve 30 dklık iskemi ve cerrahi stres gruplarının birbirleri arasında ve diğer 4 grup ile saf kontrol grubu arasında nöron sayısı bakımından anlamlı bir farlılığın olmaması cerrahi müdahale ve iskemi sonucu oluşabilecek muhtemel akut nöronal hasarın 1 hafta sonra ortadan kalktığını düşünmektedir. Ayrıca bu sonuç yapılan müdahalelerin akut ve kronik dönemde civcivlerde herhangi bir nöronal hasara yol açmadığı şeklinde yorumlanabilir.ANAHTAR SÖZCÜKLER: hipokampüs, iskemi, öğrenme, stereoloji, civciv