Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin madde kullanımına etki eden etmenler ve aileden aldıkları sosyal desteğin etkisi / Figen Çavuşoğlu; Danışman Zuhal Bahar
Özet
Bu çalışma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin madde kullanımına etki eden bazı değişkenler ve aileden aldıkları sosyal desteğin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Samsun Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan 200 ebelik ve 246 hemşirelik öğrencileri olmak üzere toplam 446 öğrenci oluşturmuştur. Bu öğrencilerden 422 tanesine ulaşılabilmiştir. Araştırma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Samsun Sağlık Yüksekokulu ‘nda 01.03.2008-31.04.2008 tarihlşeri arsında yapılmıştır.Veri toplama aracı olarak literatür doğrultusunda hazırlanan ve 27 tane sorudan (tanımlayıcı özellikleri araştıran 8 soru , sigara , alkol , uyuşturucu madde kullanım durumlarına ilişkin 20 soru) oluşan anket formu ile Procidano ve Heler tarafından 1983 yılında geliştirilen aileden algılanan sosyal destek ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğin 1993 yılında Eskin tarafından isviçre’de yaşayan Türk nüfusu örneklemiyle geçerlik ve güvenilirlik çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS 12.00 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde yüzdelik hesaplama , aritmetik ortalama , ortanca , ki-kare testi ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilere göre ; öğrencilerin yaş, sınıf dereceleri , annenin eğitim çalışma durumu, babanın çalışma durumu ve ailede madde kullanan bireylerin olması ile madde kullanımları arasındaki fark anlamlı bulunmuş(p<0,05), öğrencilerin okudukları bölümleri, madde bağımlılığı konusunda eğitim alma durumlarının, aileden Bu sonuçlar doğrultusunda Sağlık Bakanlığı’nın üniversitelerle işbirliğine giderek daha geniş çaplı araştırmalar yapması ve bunlardan yaralanarak önlemler alması , madde kullanımı konusundaki cezai yaptırımlarım araştırılması ve ve gerekli denetimlerin daha titiz bir şekilde yapılması önerilmektedir. Ayrıca ailelere madde kullanımı konusunda bilgi verilmesi ve ailelere çocuklarının yanında madde kullanmaması ve bunun getireceği sonuçlar açıklanarak eğitimler verilmesi önerilebilir. Okullarda sağlık personelinin katılımıyla düzenlenen seminerlerin sayısı arttırılmalı ve tüm yırta yaygınlaştırılmalıdır. Gençlerin arkadaş çevrelerinden ne kadar etkilendiği düşünülürse madde bağımlılığı konusunda akran eğitimlerinin yararlı olacağı düşünülmektedir.