Yaz spor okullarında basketbol çalışmalarına katılan grupların iki aylık gelişmelerinin fiziksel yönden değerlendirilmesi: (Tokat il örneği) / İlkay Yazarer; danışman M.Yalçın Taşmektepligil
Özet
Bu araştırmanın amacı; Tokat ilinde Yaz Spor Okulu basketbol çalışmalarına katılan ve yaşları 11-15 arasında değişen 25 erkek öğrenci grubu ile bu çalışmalara katılmayan bir ilköğretim okulundan 25 erkek öğrenci grubunun fiziksel parametrelerinin farklı olup olmadığını ortaya koymak ve bu yolla Yaz Spor Okulu basketbol antrenmanlarının bahsedilen yaş grubu çocukların gelişimi üzerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla yapılan karşılaştırmada, antrenmanlara katılan deney grubu ile katılmayan kontrol grubunun çalışmalar öncesi ve sonrası (boy, ağırlık, nabız,esneklik, dikey sıçrama, sağ ve sol el kavrama kuvveti, anaerobik güç, 20 m sprint) parametreleri kaydedilmiş, daha sonra da bu değerlerde grup içi- gruplar arası ve yaş grupları arası olmak üzere istatisliksel anlamlılık aranmıştır. Elde edilen verilere göre gruplar arasında sağ ve sol el kavrama kuvvetinde istatistiksel olarak anlamlılık bulunmuştur.( p‹0.05 ). Diğer parametrelerde anlamlılığa rastlanmamıştır.( p›0.05) 11-12-13-14-15 yaş grupları arasında yapılan değerlaendirmede ise yaşlar arasında; boy, vücut ağırlığı, dinlenme nabzı, anaerobik güç, sağ ve sol el kavrama kuvveti değerlerinde istatistiksel olarak anlamlılık olduğu görülmüş (p‹0.05), esneklik, dikey sıçrama, 20 m sprint değerlerinde ise anlamlılığa rastlanmamıştır (p› 0.05). Parametreler arasında beklenilen düzeyde farklılığın olmmaması; 8 hafta boyunca yapılan antrenmanların teknik ağırlıklı bir biçimde uygulanması neticesinde motorsal yeteneklerin gelişimine yönelik çalışmaların ihmal edilmiş olması ile izah edilebilmiştir.