İlköğretimdeki sporcu öğrencilerin branş tercihinde rol oynayan sosyo-ekonomik faktörler ile fiziksel uygunluk ve mental sağlıklarının araştırılması / Mehmet Vakıf Durmuşoğlu ; danışman Mehmet Yalcın Taşmektepligil
Özet
Bu araştırmada, Gaziantep ili ilköğretim okullarında öğrenim gören ve spor yapan öğrencilerin spor branşı tercihlerine etki eden sosyo-ekonomik faktörler ile bu öğrencilerin fiziksel uygunluğunun ve mental sağlıklarının araştırılması hedeflenmiştir. Araştırma için, Gaziantep ili merkez ilçelerinden random yöntemi ile belirlenen ilköğretim okulları seçilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan anket aracılığı ile toplanmış; “SPSS 15.0 MS for Windows” paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlara göre; erkek öğrencilerin kız öğrencilere oranla daha fazla spora yöneldikleri (% 66.2), ailenin gelirinin spor branşı tercihinde etkili olduğu, grup sporlarının bireysel sporlara göre daha fazla rağbet gördüğü (% 75.8), sporun henüz bir meslek dalı olarak görülmediği (Ailem sporu bir meslek olarak görmektedir. (?=3.0) - önem sırası 10/10, ailelerin sporu daha çok çocuklarının zihinsel ve fiziksel gelişimi açısından önemsedikleri (Aileme göre, spor branşı tercihim bedensel gelişimim için önemlidir. (?=4.38) – önem sırası 10/1, Aileme göre, tercih ettiğim spor branşı kişisel gelişimim için önemlidir (?=4.30) – önem sırası 10/2), sporun öğrencilerin olumlu düşünce geliştirmelerine katkısının beklenenden daha az olduğu, öğrencilerin kendilerine ilişkin olumlu düşünceleri geliştikçe, ailesel (r = .25, p < .01), çevresel (r = .32, p < .01) ve ekonomik faktörlere (r = .17, p < .01) ilişkin algılarının da olumlu olduğu gibi sonuçlar elde edilmiştir.Bu araştırma bize, öğrencilerin daha küçük yaşta spora başlaması ve daha elit düzeyde spor yapabilmesi için imkan sağlanması gerektiğini, kız çocuklarımızın spora daha fazla yönlendirilmesi gerektiğini, devletin ve kurumların sadece başarılı olan sporcuya değil diğer sporculara da sahip çıkması gerektiğini ve sporun ruh sağlığı açısından disipline edici ve rahatlatıcı yönünün ön plana çıkarılması gerektiğini, önermemizi sağlamıştır.