Çarşamba ovasında yaş meyve ve sebze pazarlaması sorunları ve çözüm önerileri / Ahmet Yulafcı; Danışman Hüseyin Avni Cinemre.
Özet
Bu çalışmanın amacı; Çarşamba Ovasında üretilen yaş meyve ve sebzelerin pazarlama yapısını, pazarlama ile ilgili olarak karşılaşılan problemleri tespit etmek ve bu problemlerin çözümü konusunda öneriler ortaya koymaktır. Bu amaçlara ulaşmak için iki aşamalı bir örnekleme yapılmıştır. Birinci aşamada; Çarşamba ilçesindeki 16 köyden istatistik yöntemlerle belirlenmiş 3 ayrı gruptaki 78 işletme ile, ikinci aşamada ise; Çarşamba Yaş Sebze ve Meyve Toptancı Halinde görev yapan 10 komisyoncu ile 2003 yılı Nisan ve Mayıs aylarında anket yapılmıştır. Etüt edilen işletmelerde yaş meyve ve sebze üretimine ayrılan alan ortalama olarak 29 dekardır. Yetiştirilecek ürünlerin tespitinde en önemli faktörün "alışkanlıklar" olduğu görülmektedir. Komisyoncuların ürün temininde karşılaştıkları en önemli sorun, istedikleri kalitede ürün bulamamalarıdır.Temmuz ve ağustos ayları hasadın ve dolayısıyla ürün arzının en yoğun olduğu aylardır. Bu aylarda sebze ve meyve fiyatları ortalama %35-40 oranında düşmektedir. İncelenen işletmelerde tespit edilen 16 sebze ve meyvenin 7'sinde ürün sınıflandırması yapılmaktadır. Domates, şeftali ve çileğin tamamında ambalajlama uygulaması yapılmaktadır. Araştırma yöresinde meyve ve sebzelerin hiçbirinde depolama yapılmamaktadır. Araştırma alanında sebze ve meyve pazarlaması konusunda faaliyet gösteren herhangi bir kooperatif bulunmamaktadır.İlçede üretilen sebze ve meyvenin pazarlandığı en önemli yer Çarşamba Yaş Sebze ve Meyve Toptancı Halidir. Hal mevcut durumuyla ihtiyaca cevap vermemektedir. Pazarlama masraflarının üreticiye düşen kısmı, gayri safi üretim değerinin ortalama %45'i kadardır.