OKS'deki başarıya bir dershanedeki öğretimin etkilerinin tekrarlı ölçümler analizi ile değerlendirilmesi / Zeliha Vildan Yıldırım; Danışman Mehmet Ali Cengiz
Özet
Tekrarlı ölçümler olarak bilinen veri, aynı birimlere veya deneysel birimlere ait birkaç ölçüme sahip olma olarak tanımlanır.Bu ölçümler farklı zamanlarda veya bireylerin farklı durumlarında alınır.Örnek olarak; kan basıncını düşürmek için kullanılan A ve B gibi iki ilacı karşılaştırmak için aşağıdaki deney tasarımını gözden geçirelim.1. İlişkili kitleden tesadüfi olarak seçilen yirmi birey alalım.2. Bunların tesadüfi olarak seçilen onuna A, onuna B ilacını verelim.3. İki aylık bir süre için her bir bireyin sekiz ölçüme sahip olabilmesi için her hafta kan basınçlarını ölçelim. Bu şekilde toplanan veri, standart bağımsız ölçümler kabulunu bozar.Aynı bireyden alınan ölçümlerin pozitif korelasyonlu olduğu açıktır.Ölçüm zamanları birbirine yakınlaştıkça aradaki ilişki oldukça yükselirken, ölçüm zamanları birbirinden uzaklaştıkça ilişki daha zayıf olur. Bu tez,tekrarlı ölçümler analizinde kullanılan metotları tanımlar ve bu metotları bir hazırlık dersanesinden alınan gerçek verilere uygular.