Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Türkiye'deki sanat eğitimine resim-şiir ilişkisi bağlamında katkıları / Ece Kıvrak ; danışman Çağatay İnam Karahan
Özet
Bu çalışmada, ülkemizin çağdaş resim tarihinde bir çıkış noktası sayılan Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki resim öğretmeniyle, önemli isimlerin yetişmesine öncülük eden, aynı zamanda şiirleriyle de Türk Şiiri Antolojilerine giren ve yaşamı boyunca resim ve şiirle birçok eserler verilmiş olan Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun sanat eğitimine resim-şiir ilişkisi bağlamında katkılarını ortaya koymak amaçlanmıştır.Resim ve şiir ilişkisi, disiplinler arası ilişkilerin bir parçasıdır. Disiplinler arası ilişkilerin ise eğitimde kendini bulduğu sözcük kümesi “Çoğu Zekâ Kuramı”dır. Nöropsikoloji ve gelişim uzmanı Gardner 1983 yılında yayınlanan “Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zekâ Kuramı” kitabında yedi ayrı ve evrensel kapasite önermiştir. Kurama göre zekâ tanımı, gerçek yaşamda problem çözmeye ve bir ürün elde etmeye dayanır. Türkiye’de MEB Talim Terbiye Kurulu tarafından yayınlanan 08.07.2003 tarih ve 2551 sayılı Tebliğler Dergisi 440–447. sayfalarda belirtildiği üzere ders planlarında Çoklu Zekâ Kura’ndan yaralanılması gerektiği öngörülmüştür. Buradan hareketle, Bedri Rahmi’nin resim-şiir ilişkisi bağlamındaki katkısını görselleştirmek üzere 2006–2007 Eğitim Öğretim yılında Samsun Ondokuzmayıs İlçesi Dereköy İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencilerinden seçilen 10 kişilik grupla uygulamalar yapılmıştır. Materyal olarak Bedri Rahmi’nin 2’şer adet resim ve şiiri kullanılmıştır. Öğrencilerden şiirleri okunarak resim yapmaları, resimleri gösterilerek şiir yazmaları istenmiştir. Araştırmanın kapsamını, bu öğrenci uygulamaları, literatür taramasıyla incelenen Bedri Rahmi Dönemi Sanat Anlayışı, Bedri Rahmi’nin sanat anlayışı, öğrencilere çalışmada kullanılan resim ve şiirlerdeki temalar, Bedri Rahmi’nin sanat eğitimine katkıları resim-şiir ilişkisi oluşturmaktadır. Ayrıca, Bedri Rahmi’nin sanatı, öğretileri resim-şiir ilişkileri üzerine oğlu Mehmet Hamdi Eyüboğlu ile yapılan görüşme, çalışmaya ışık tutmuştur.Literatür tarama yöntemiyle yapılan incelemelerle Bedri Rahmi’de bu iki disiplinin birbirini ne kadar desteklediği gözlenmiş ve örneklem alma yöntemiyle gerçekleştirdiğimiz öğrenci uygulamalarının içerik bakımından zengin anlatımlara sahip olduğu görülmüştür.