• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Determination of Pavement Performance Thresholds for Comfortable Riding on Urban Roads

Tarih

2019

Yazar

Kirbas, Ufuk
Karasahin, Mustafa

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

Whole body vibration (WBV) exposure inside vehicles during transportation affects the driver and passengers adversely, particularly in terms of comfort, health, safety, etc. The main causes of the WBV to which the driver and passengers are exposed are the mechanical structure of the vehicle and road pavements. This study aimed to investigate the relationships between the current performance of pavements and ride comfort for standard passenger cars on urban hot mix asphalt-paved roads, and to specify the threshold values for the pavement condition index (PCI) according to comfort criteria recognized by current standards. For this purpose, PCI values were identified according to the PAVER system on road sections with various performance levels. Vibration data in a vertical direction were measured as defined by ISO 2631-1, Mechanical Vibration and Shock - Evaluation of Human Exposure to Whole-Body Vibration - Part 1: General Requirements, inside the vehicle on the driver seat at ride (driving) speeds of 20, 30, 40, and 50 km/h on the same road section. Assessing these measurements according to the method described in the same standard, a(wz) values were calculated. Subsequently, the relationships between PCI and a(wz) for each ride speed were mathematically modeled by employing artificial neural network (ANN) and fuzzy logic methods. With the aid of these mathematical models, comfort thresholds were determined for each ride speed within an interval of 0 to 100 PCI. The ANN approach was found to be more successful than the fuzzy logic in evaluating the data. The results were evaluated comparatively.

Kaynak

Journal of Testing and Evaluation

Cilt

47

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.1520/JTE20170319
https://hdl.handle.net/20.500.12712/11169

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [14046]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [12971]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Kütüphane || Ondokuz Mayıs Üniversitesi || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.