Publication:
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Meslek Aşkı ve Mesleki Gelişim Etkinlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin meslek aşkı düzeyleri ile mesleki gelişim etkinliklerine katılım düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve bu durumun çeşitli demografik değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma, nicel yönteme dayalı olarak ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Veriler, okul öncesi öğretmenlerine uygulanan 'Meslek Aşkı Ölçeği' ve 'Öğretmenler İçin Mesleki Gelişim Etkinlikleri Ölçeği' isimli geçerli ve güvenilir veri toplama araçları ile toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin meslek aşkı düzeyleri genel olarak orta seviyede (Ort.=2,70), mesleki gelişim etkinliklerine katılım düzeyleri ise yüksek (Ort.=114,97) bulunmuştur. Meslek aşkı alt boyutlarında en yüksek puan 'prososyal amaç varlığı', en düşük puan ise 'aşkınlık çağrısı arayışı' alt boyutunda elde edilmiştir. Mesleki gelişim etkinliklerinde ise en yüksek ortalama 'yansıtma', en düşük ortalama ise 'deneyim' boyutundadır. Cinsiyet, mezun olunan bölüm, görev yapılan kurum türü, okulun bulunduğu yerleşim birimi ve mesleki kıdem gibi değişkenlere göre anlamlı fark bulunmazken; lisansüstü eğitim düzeyine sahip öğretmenlerin meslek aşkı ve mesleki gelişim düzeyleri anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca hizmet içi eğitime gönüllü olarak katılmak isteyen öğretmenlerin meslek aşkı düzeyleri anlamlı biçimde yüksektir. Araştırmada, meslek aşkı ile mesleki gelişim etkinlikleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu bulgu, öğretmenlik mesleğinde içsel motivasyonun ve anlam yüklemenin mesleki gelişimi desteklediğini göstermektedir.
The aim of this study is to examine the relationship between preschool teachers' sense of calling and their participation in professional development activities, and 0whether this relationship differs according to various demographic variables. The research was designed using a relational survey model based on the quantitative method. Data were collected using two valid and reliable instruments: the 'Calling and Vocation Questionnaire' and the 'Professional Development Activities Scale for Teachers' administered to preschool teachers. According to the findings, teachers' overall sense of calling was found to be at a moderate level (M=2.70), while their participation in professional development activities was high (M=114.97). Among the sub-dimensions of calling, the highest mean score was observed in 'presence of a prosocial orientation,' and the lowest in 'search for a transcendent summons.' Regarding professional development activities, the highest mean was in the 'reflection' dimension, and the lowest was in the 'experience' dimension. No significant differences were found based on gender, graduation major, type of institution, school location, or years of professional experience. However, teachers with a postgraduate degree had significantly higher levels of both calling and professional development. In addition, teachers who were willing to voluntarily participate in in-service training had significantly higher levels of calling. The study identified a positive and significant relationship between calling and participation in professional development activities. This finding suggests that intrinsic motivation and a sense of meaning in the teaching profession support professional growth.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

76

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By