Publication: Sporun Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel ve Zihinsel Olarak Afet Bilinci Üzerine Etkisinin İncelenmesi
| dc.contributor.advisor | Aksoy, Yener | |
| dc.contributor.author | Ortahisar, Yıldıray | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-13T09:20:57Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, spor yapan öğrencilerin bireysel afet direnci ve üniversite öğrencilerinin afet risk algısının bazı sosyo demografik özellikler bakımından incelemektir. Çalışmada betimsel nitelik taşıyan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, OMÜ'de öğrenim gören 250 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, bireysel afet direnci ve üniversite öğrencilerinin afet risk algısı ölçekleri kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizinde bağımsız iki grubun karşılaştırılması için Student t-testi, ikiden fazla gruplarlar için tek yönlü varyans analizi ve Tukey çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır.Araştırmada, cinsiyete göre tecrübe ile başa çıkma alt boyut toplam puanın daha yüksek, spor yapan bireylerin afet direnci ölçeği genel toplamı, afet farkındalık eğitimi olan bireylerin tecrübe ile başa çıkma, bilgi ile başa çıkma ve alt boyut toplam puanın afet risk algısı ölçeği alt boyut toplam puanı, afete maruz kalan bireylerin tecrübe ile başa çıkma, fiziksel olarak afete hazır olduğunu beyan eden bireylerin ölçek alt boyutları toplam puanı, yönetilemezlik ve ölçek alt boyutları toplam puanı, kaza durumda ilk yardım yapabilecek bireylerin tecrübe ile başa çıkma, bilgi ile başa çıkma ve ölçek alt boyut toplam puanı, etki ile başa çıkma alt boyutu puanı, bağımlılık durumuna göre ortak başa çıkma ve duygusal başa çıkma, sigara ve alkol kullanan bireylerde, yönetilemezlik alt boyutu puanısigara kullanan ve herhangi bir bağımlılığı olmayanlarının puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada katılımcıların bireysel afet direnci ve üniversite öğrencileri afet direnci arasında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.Buna ilaveten, tecrübe ve bilgisi olan bireylerin bireysel afet direnci ve üniversite öğrencileri afet direnci üzerinde olumlu bir etki yarattığı bulgusu, pratik deneyimlerin bu becerilerin gelişimine katkı sağlayabileceğini göstermektedir. Dolayısıyla, bireylere yönelik afet eğitim programlarının ve aktivitelerinin bu farklılıkları göz önünde bulundurarak tasarlanması önem arz etmektedir.Araştırmanın ortaya koyduğu pozitif ve anlamlı ilişki,bireysel afet direnci ve afet risk algısı öğrencilerin iletişim becerilerini güçlendirmeye yönelik stratejilere odaklanmanın liderlik yeteneklerini de olumlu yönde etkileyebilir. | |
| dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the individual disaster resistance of students who do sports and the disaster risk perception of university students in terms of some socio-demographic characteristics. In the study, relational survey model, which has a descriptive nature, was used. The sample of the study consists of 250 students studying at OMU. Individual disaster resilience and university students' disaster risk perception scales were used as data collection tools. In the analysis of the data obtained from the scales, Student's t-test was applied to compare two independent groups, one-way analysis of variance for more than two groups and Tukey multiple comparison test were applied. In the study, the total score of the sub-dimension of coping with experience is higher according to gender, the total of the disaster resistance scale of individuals who do sports, the total score of the disaster risk perception scale of the individuals who have disaster awareness training, coping with experience, coping with information and the total score of the sub-dimension of the disaster risk perception scale, coping with the experience of individuals exposed to disasters, the total score of the scale sub-dimensions of individuals who declare that they are physically ready for disaster, The total score of the unmanageability and scale sub-dimensions, the total score of the individuals who can provide first aid in case of an accident, coping with the experience, coping with information and the total score of the scale sub-dimension, the score of the sub-dimension of coping with the impact, joint coping and emotional coping according to the addiction status, the unmanageability sub-dimension score in individuals who smoke and drink alcoholIt was determined that the scores of those who smoked and did not have any addiction were high. In the study, it was determined that there was a positive significant relationship between the individual disaster resistance of the participants and the disaster resistance of university students. In addition, the finding that individuals with experience and knowledge have a positive effect on individual disaster resilience and university students on disaster resilience shows that practical experiences can contribute to the development of these skills. Therefore, it is important to design disaster education programs and activities for individuals by considering these differences. The positive and significant relationship revealed by the research, individual disaster resistance and disaster risk perception can also positively affect the leadership abilities of focusing on strategies to strengthen students' communication skills. Keywords: Disaster, Disaster awareness, Physical development, Social responsibility, Sports, Mental development | en_US |
| dc.identifier.endpage | 62 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPl1rITREcOr58SFPRCbSbdpEazNWDp65qVYSrMCjiiCV | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/50835 | |
| dc.identifier.yoktezid | 932877 | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
| dc.subject | Spor | |
| dc.subject | Sports | en_US |
| dc.title | Sporun Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel ve Zihinsel Olarak Afet Bilinci Üzerine Etkisinin İncelenmesi | |
| dc.title | Examining the Impact of Sports on the Physical and Mental Disaster Awareness of University Students | en_US |
| dc.type | Master Thesis | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
