Publication:
'Türkiye Yüzyılı’ Maarif Modeli (TYMM) Öğretim Programlarına İlişkin Nitel Bir Değerlendirme

dc.contributor.authorBerk, Saban
dc.contributor.authorÖzer, Bayram
dc.date.accessioned2025-12-11T01:43:39Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempMarmara Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractEğitim sistemi içerisinde pusula vazifesi gören öğretim programları, öğrencilerin neyi/neleri, nasıl, ne kadar ve hangi sırayla öğreneceklerine ilişkin bir çerçeve sunar. Eğitim sisteminin diğer öğeleri gibi öğretim programları da dinamik bir yapıya sahiptir ve belirli aralıklarla bilimsel araştırmaların bulguları ışığında geliştirilmelidir/ güncellenmelidir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) kapsamında ortaya oluşturulan öğretim programları, derslere ilişkin içeriğin büyük oranda sabit kalması, bazı konuların eklenmesi ve/veya çıkarılması yönüyle bir program geliştirme ya da programı iyileştirme çalışmasıdır. Ancak ortaya konan paradigma değişimi perspektifinden Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında oluşturulan öğretim programları bir program değiştirmedir, içerik büyük oranda sabit kalsa bile. Bu araştırmada 26 Nisan 2024’te askıya çıkan ve 27 Mayıs 2024 tarihinde bakanlıkça onaylandığı duyurulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamındaki öğretim programları incelenmiş, incelemede programın gerekçesi, amacı, felsefesi, öğrenci profili, değer modeli, beceriler ve okuryazarlıklar ayrı ayrı ele alınmıştır. Bu inceleme sonucuna göre yapılan tespitler ve eksik görülen alanlarla ilgili önerilerde bulunulmuştur. Araştırma, nitel yaklaşımlardan durum çalışması desenine göre tasarlanmıştır. Temel sonuçlar şöyledir; TYMM kapsamında hazırlanan öğretim programlarının güçlü bir gerekçesi ve sağlam bir felsefi arka planı mevcuttur. Hazırlanması aşamasında birey, toplum, uluslararası bağlam, bilim ve teknolojideki gelişmeler büyük oranda dikkate alınmıştır. Bireysel farklılıklara vurgu yapması, okuryazarlık becerilerini programlar aracığıyla kazandırma iddiası vb yönüyle önceki programlardan farklılaşmaktadır. Bununla birlikte programın uygulayıcısı olan öğretmenlerin program hakkındaki bilgisi, ilgisi ve hazırbulunuşluk düzeyleri ile eğitim kurumlarımızın mevcut imkân ve donanımları programın etkili uygulaması için sorun oluşturabileceği değerlendirilmektedir.en_US
dc.identifier.doi10.29228/joh.78177
dc.identifier.endpage3256en_US
dc.identifier.issn1308-5298
dc.identifier.issn2148-4260
dc.identifier.issue73en_US
dc.identifier.startpage3241en_US
dc.identifier.trdizinid1336139
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.29228/joh.78177
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1336139/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-tymm-ogretim-programlarina-iliskin-nitel-bir-degerlendirme
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/45563
dc.identifier.volume17en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofTarih Okulu Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.title'Türkiye Yüzyılı’ Maarif Modeli (TYMM) Öğretim Programlarına İlişkin Nitel Bir Değerlendirmeen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files