Publication: Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tablolama Yazılımını Ders Amacına Uygun Şekilde Kullanabilme Düzeylerinin İncelenmesi
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Fen bilimleri ile ilgili derslerde, eldeki verilerin daha anlamlı şekilde ve görsel olarak sunulması açısından tablolama ve grafik programları yaygın şekilde kullanılmaktadır. Bu bağlamda yapılan araştırma ile “Öğretmen adaylarının tablolama yazılımları içerisinde en yaygın kullanılan bir programı, performansa dayalı bir yöntemle ölçülen dersin amacına uygun olarak kullanabilme düzeyleri nedir?” sorusuna yanıt aranmak istenmiştir. Araştırmanın amacı, Fen bilgisi öğretmen adaylarının tablolama yazılımları içerisinde en yaygın olarak kullanılan bir programı, performansa dayalı bir yöntemle ölçülen dersin amacına uygun olarak kullanabilme düzeyleri ile öğretmen adaylarının bazı demografik özellikleri arasında ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Öğretmen adaylarının incelenen demografik özellikleri “cinsiyet, kendilerine ait bilgisayarı olup olmama ve bilgisayarla ilgili bir eğitim alıp almama” durumlarıdır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programının 3. sınıfında öğrenim görmekte olan toplam 54 (43 kadın, 11 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada veri toplama aracı olarak, Tablolama Programını Kullanarak Çizim Yapma Testi (TPKÇYT) kullanılmıştır. Bu test, 1 adet tablo ve 3 adet grafik çizme becerisine ait toplam 4 adet uygulama sorusundan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının TPKÇYT’den elde edilen puanlar ile öğretmen adaylarının cinsiyetleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Kadın öğretmen adaylarının TPKÇYT’deki puan ortalamalarının erkeklere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının kendilerine ait bilgisayarları olup olmama durumu ile TPKÇYT’den aldıkları puanların ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Benzer şekilde, öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili bir eğitim alıp almama durumları ile TPKÇYT’den aldıkları puanların ortalamaları arasında da anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının en düşük performansı tablo oluşturma sorusunda ve en iyi performansı pasta grafiği ve çizgi grafiği oluşturma sorularında gösterdiği görülmektedir. Genel ortalama açısından öğretmen adaylarının testteki performansların orta düzeyde (% 66) olduğu ifade edilebilir. Öneri olarak, Bilgisayar dersini veya belirtilen tablolama programını ders amacına uygun şekilde kullanabilme becerisini geliştirme amaçlı olarak eğitim almadan önce ve aldıktan sonra çizim becerilerinin nasıl değiştiğiyle ilgili olarak başka bir araştırma yapılabilir. Bilgisayar derslerini okutan öğretim elemanları ile görüşülerek, bu araştırma ile ortaya çıkan adayların yetersiz oldukları ve alanlarında derslerinin amacına uygun olarak uygulamada sık kullanacakları becerileri geliştirmeye yönelik bilgisayar uygulamalarına ağırlık vermeleri önerilebilir.
Description
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Turkish Studies - Educational Sciences
Volume
14
Issue
4
Start Page
1927
End Page
1939
