Publication:
Dini Mûsikînin İlköğretim Öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, Dini Mûsikînin İlköğretim Öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına Etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Samsun ilinin Asarcık ilçesinde bulunan Koşaca Cumhuriyet İlköğretim Okulu'ndaki 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise yine 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan 244 kişilik bir küme temsil etmektedir. Veriler, üç bölümden oluşan bir ölçme aracı kullanılarak elde edilmiştir. Ölçme aracı, deneklerin kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla cinsiyet, sınıf gibi sorularla başlamakta, oluşturulan hipotezlerin doğruluğunun analiz edileceği anne-baba öğrenim durumu, anne-baba dindarlık, dini mûsikîye ilgi, müzik türü gibi sorularla devam etmekte ve deneklerin DKAB dersine karşı tutumlarını ölçmek için sorulan 24 maddeyle sona ermektedir. Verilerin değerlendirilmesinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmanın giriş kısmında; araştırmanın problemi, hipotezleri, amacı, önemi, sınırlılıkları, temel kavramları ve yöntemine yer verilmiştir.Birinci bölümde; araştırmanın kavramsal çerçevesi oluşturulmuş, mûsikî ve tutum kavramları üzerinde durulmuştur.İkinci bölümde; tarihsel süreçte mûsikînin kullanımı ele alınmış, mûsikînin bedensel ve ruhsal etkilerine değinilmiştir.Üçüncü bölümde ise DKAB Tutum Ölçeğinden elde edilen verilerin analizi yapılmış ve yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Din Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisine Karşı Tutum, Din Kültürü, Dini Mûsikî, Dini Tutum.
This study has been prepared for examining the Effect of Religious Music on the Attitudes of Primary Education Students Towards the Course of Religious Culture and Moral Knowledge.The space of the research consists of 6th, 7th and 8th class students in the Koşaca, Cumhuriyet Primary Education School located in Samsun City, Asarcık Province during the educational year of 2010-2011. The sample of the research again consists of a 244-person cluster that includes students from the 6th, 7th and 8th classes. Data has been obtained from a measuring tool that consists of three sections. The measuring tool begins with questions like sex, class, etc... for determining the personal particularities of the subjects, continues with questions on mother & father, educational status, religiousness of father & mother, interest in music, music type, etc... to analyze the correctness of the hypothesis created and ends with 24 articles that are asked for measuring the attitudes of the subjects towards the course of religious culture and moral knowledge. T-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used for evaluating data.The introduction section of the study has included the problems, hypotheses, purpose, importance, limits, basic concepts and method of the research.Section One has created a conceptual framework for the research and focused on the concepts of music and attitude.Section Two has touched upon the use of music throughout the course of history and looked into the bodily and spiritual effects of music.Section Three has analyzed the data obtained from the Course of Religious Culture and Moral Knowledge, Scale of Attitude and interpreted it thereafter. Keywords: Religious Education, Attitude Towards Religious Culture and Moral Knowledge, Religious Culture, Religious Music, Religious Attitude.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2016
Libra Kayıt No: 92456

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

123

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By