• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A comparison of Dutch and Turkish preservice science teachers' perspectives on science teacher training program

Date

2012

Author

Ergun, Mustafa
Avcı, Senem

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışma Hollanda’daki ve Türkiye’deki fen bilgisi öğretmen yetiştirme programlarının bu programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının bakış açılarını karşılaştırmayı amaç edinmiştir. Araştırmada her iki ülkedeki öğretmen yetiştirme programları incelenmiş ve öğretmen adaylarının tutumlarını ölçmek için geliştirilen ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan tutum ölçeği öğretmen adaylarının yetiştirildikleri program hakkındaki görüşlerini almak için hazırlanmıştır. 5’li likert şeklinde hazırlanmış olan maddeler 39 sorudan oluşmaktadır. İki ülkenin de fen bilgisi öğretmen adayları cevapları analiz edilerek değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, Türkiye’deki ve Hollanda’daki fen bilgisi öğretmen yetiştirme programıyla ilgili öğretmen adaylarının programa, laboratuara, öğretmenlik uygulamalarına, öğretim teknolojilerine, uluslararası karşılaştırmalı eğitim çalışmalarına bakış açılarında benzerlikler ve farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında öneriler getirilmiştir.
 
The aim of this study is to compare Dutch and Turkish pre service science teachers‘ perspectives on their science teacher training programs. Measurement instrument used in this study was prepared by the researchers in their mother tongue and then was translated into Dutch. The questionnaire has 39-items. Reliability analysis of the instrument revealed that the Cronbach-Alpha coefficient in Turkish was (.784) and in Dutch was (.804) for the whole of the instrument. Measurement instrument was administered to 143 preservice science teachers to determine their perspectives. The results showed that there are many differences and similarities on the perspectives of preservice science teachers into science teacher training programs in Turkey and Netherlands. Suggestions have been made under the light of the results.
 

Source

Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi

Volume

6

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRNek16WXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/9343

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.