Efficiency and its determinants in the agro-food industry of Samsun Province, Turkey
Özet
Bu çalışmanın amacı, Türkiyenin Samsun İlindeki tarıma dayalı sanayide etkinlik ve etkili faöktörlerin araştırılmasıdır. Etkinlik sınırları, 49 firmadan elde edilen veriler kullanılarak ve veri zarflama yöntemi uygulanarak ölçülmüştür. Etkinlik analizi sonuçları, ortalama etkinlik, dağıtım etkinliği ve ekonomik etkinliğin sırasıyla 0.90, 0.89 ve 0.81 olduğunu ortaya koymaktadır. Bununla birlikte, etkinlik analizi etkin olarak çalışmayan firmaların benzer nitelikteki etkin firmalara göre maliyetlerini %19 oranında azaltabileceklerini göstermektedir. Ticari markaya sahip olunması, pazarlama stratejisinin uygulanması ve diğer firmalarla işbirliğine gidilmesi, ekonomik etkinliği pozitif olarak etkilemektedir. Buna karşın, kapasite kullanma oranıyla ekonomik etkinlik arasında negatif bir ilişki söz konusudur. Tarıma dayalı sanayi işletmelerinde ektinliğin artırılması için, iyi yönetişim, verimsiz ve aşırı yatırımların önlenmesi, ticari markalaşmanın teşvik edilmesi, pazar araştırmaları, tarıma dayalı firmalar arasında işbirliğinin sağlanması konularına odaklanılmalıdır. ABSTRACT The aim of this study is to explore efficiency and its determinants in the agro-food industry in Samsun Province, Turkey. Using data collected from 49 firms, the data envelopment analysis method was used to estimate efficiency measures. The results of efficiency analysis reveal that the mean technical, allocative, and cost efficiencies are 0.90, 0.89, and 0.81, respectively. However, the results indicate that the inefficient firms would have had to lower costs by 19% to perform as well as other similar firms. Having a brand, applying marketing strategies, and establishing cooperation positively influence on the economic efficiency. However, there is a negative relationship between capacity use ratio and the efficiency. To enhance the efficiency in the agro-food industry, decision makers should focus on sound management, preventing unproductive investments and overcapacity, encouraging trademarking, market research, and ensuring cooperation among the agro-food firms.
Kaynak
Anadolu Tarım Bilimleri DergisiCilt
30Sayı
3Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRnNE1qZ3hNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12712/9288