• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Efficiency and its determinants in the agro-food industry of Samsun Province, Turkey

Date

2015

Author

Bozoğlu, Mehmet
Mazgal, Bekir
Ceyhan, Vedat

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiyenin Samsun İlindeki tarıma dayalı sanayide etkinlik ve etkili faöktörlerin araştırılmasıdır. Etkinlik sınırları, 49 firmadan elde edilen veriler kullanılarak ve veri zarflama yöntemi uygulanarak ölçülmüştür. Etkinlik analizi sonuçları, ortalama etkinlik, dağıtım etkinliği ve ekonomik etkinliğin sırasıyla 0.90, 0.89 ve 0.81 olduğunu ortaya koymaktadır. Bununla birlikte, etkinlik analizi etkin olarak çalışmayan firmaların benzer nitelikteki etkin firmalara göre maliyetlerini %19 oranında azaltabileceklerini göstermektedir. Ticari markaya sahip olunması, pazarlama stratejisinin uygulanması ve diğer firmalarla işbirliğine gidilmesi, ekonomik etkinliği pozitif olarak etkilemektedir. Buna karşın, kapasite kullanma oranıyla ekonomik etkinlik arasında negatif bir ilişki söz konusudur. Tarıma dayalı sanayi işletmelerinde ektinliğin artırılması için, iyi yönetişim, verimsiz ve aşırı yatırımların önlenmesi, ticari markalaşmanın teşvik edilmesi, pazar araştırmaları, tarıma dayalı firmalar arasında işbirliğinin sağlanması konularına odaklanılmalıdır.
 
ABSTRACT The aim of this study is to explore efficiency and its determinants in the agro-food industry in Samsun Province, Turkey. Using data collected from 49 firms, the data envelopment analysis method was used to estimate efficiency measures. The results of efficiency analysis reveal that the mean technical, allocative, and cost efficiencies are 0.90, 0.89, and 0.81, respectively. However, the results indicate that the inefficient firms would have had to lower costs by 19% to perform as well as other similar firms. Having a brand, applying marketing strategies, and establishing cooperation positively influence on the economic efficiency. However, there is a negative relationship between capacity use ratio and the efficiency. To enhance the efficiency in the agro-food industry, decision makers should focus on sound management, preventing unproductive investments and overcapacity, encouraging trademarking, market research, and ensuring cooperation among the agro-food firms.
 

Source

Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi

Volume

30

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRnNE1qZ3hNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/9288

Collections

  • Makale Koleksiyonu [67]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.