Bir kene çıkartma mesleksel beceri dersi: Program geliştirme ve değerlendirme
Abstract
maç: Yeni geliştirilmiş olan bir kene çıkartma mesleksel beceri dersinin tanımlanması ve öğrencilerin yazılı geri bildirimleri ve yıl sonu Nesnel Yapılandırılmış Klinik Sınavı (NYKS) puanları irdelenerek dersin etkinliğinin değerlendirilmesi. Yöntem: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan ikinci sınıf öğrencileri (s145, %99.0), tarafımızdan üretilen kene maketlerinin kullanıldığı yeni geliştirilmiş bir vücuttan kene uzaklaştırma mesleksel beceri dersi aldılar. Öğrencilerin verdiği yazılı geribildirimleri dikkate alarak (s112, %76.1) daha gerçekçi bir taklit sağlamak üzere kene maketlerini geliştirdik. Aynı dersin yıl sonu NYKS öncesi yapılan telafisinde öğrenciler yeni kene maketlerindeki keneleri çıkarmaya çalıştılar ve yeniden geribildirim verdiler (s102, %69.3). Her iki dersin yazılı geribildirim sonuçları ve öğrencilerin bu dersin yıl sonu gerçekleştirilen NYKS puanları değerlendirildi. Bulgular: Genel puanlama açısından ilk yapılan dersle kıyaslandığında geliştirilmiş ikinci mesleksel beceri eğitiminin daha üstün bulunduğ u ifade edilmiştir (p0.016). Ayrıca ikinci uygulama öğrencilerce daha gerçekçi ve uygun olarak değerlendirilmiştir (p0.001). Öğrencilerin becerinin yararlılığı konusundaki fikirlerinin (p0.001) ve beceriyi şu an yapabilecek durumda olma güvenlerinin (p0.02) ilkine kıyasla daha arttığı izlenmiştir. Öğrencilerin NYKS puan ortalaması 9.550.59 (en az7, en çok10) idi. Sonuç: Bu yeni mesleksel beceri dersi mezuniyet öncesi ve sonrası dönemde vücuttan kene çokartolmaso becerisinin öğrenilmesi için oldukça ümit vermektedir. Objective: To describe a recently developed tick removal procedural skills course and to assess its effectivity by analyzing students written feedbacks and their Objectively Structured Clinical Exam (OSCE) results. Methods: The second year students (n145, 99.0%) in Ondokuz Mays University Medical School attended to a newly developed tick removal procedural skills training by using tick model kits produced by ourselves. Taking account of students first written feedback, (n112, 76.1%) we revised the tick model kits in order to provide a more realistic simulation. Students tried to remove ticks again during the review session of procedural skills training scheduled before end of year OSCE (n102, 69.3%). The results of two written feedback were compared and OSCE results were analyzed. Results: The second version of the procedural skills course was superior (p<0.016), more realistic and more appropriate (p<0.001) when compared with the first one according to general rating. The usefulness of the skill (p<0.001) and confidence to perform the skill (p0.02) were found higher in the revised version. The students mean OSCE score was 9.55±0.59 (min7, max10). Conclusions: This is a promising procedural skills course for preand post-graduate students to increase their skills for tick removal from body parts.
Source
Türkiye Aile Hekimliği DergisiVolume
16Issue
4URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRVeU5EUTJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8942