• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortaokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Öğrendikleri Bilgileri Günlük Yaşamlarıyla İlişkilendirebilmelerine Yönelik Düşünceleri ile Fen Bilimleri Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişki

Date

2016

Author

Kara, Fi?Li?Z

Metadata

Show full item record

Abstract

Eğitim sürecinde verilen bilgilerin öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacaknitelikte olması, öğrencilerin bilgiyi öğrenme düzeylerini doğrudan etkilemektedir.Bu bağlamda öğrencilerin öğrendikleri bilgileri günlük yaşamlarıylailişkilendirebilme düzeylerinin fen bilimleri dersindeki başarıları üzerinde etkiliolduğu kaçınılmaz bir gerçektir. Bu araştırmada öğrencilerin fen bilimleri dersindeöğrendikleri bilgilerini günlük yaşamlarıyla ilişkilendirebilmelerine yönelikdüşünceleri ile fen bilimleri dersindeki başarıları arasındaki ilişkiyi tespit etmekamaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada öğrencilerin cinsiyetlerinin fen bilimleridersindeki başarıları ve bilgilerini günlük yaşamlarıyla ilişkilendirebilmelerineyönelik düşüncelerine etkisi belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Erzurum İli’nebağlı Oltu İlçe’sinde ortaokul 5. sınıfta öğrenim gören 78 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılarak “Fen Bilimleri Dersini GünlükYaşamla İlişkilendirme Ölçeği” ve “Fen Bilimleri Başarı Testi” uygulanmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler SPSS paket programıyla değerlendirilerek analizedilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin fen bilimleri dersindeki başarıları ilecinsiyetleri arasında anlamlı farklılık bulunmazken öğrencilerin bilgilerini günlükyaşamlarıyla ilişkilendirebilmelerine yönelik düşünceleri ile cinsiyetleri arasındakadınlar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin fen bilimleridersindeki başarıları ve fen bilimleri dersindeki bilgileri günlük yaşamlarıylailişkilendirebilmelerine yönelik düşünceleri arasında pozitif yönde ve orta düzeydeistatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur
 
The extent of response to information assimilated in the educational process tothe needs of students directly affects the learning level of students' knowledge. Inthis context, the level of their daily life association with the information the studentslearn is very important in measuring the success of a science course. In this study,we aimed to determine the relationship between their opinions about their daily lifeassociation with information that students have learned in a science course and theirachievements in that science course. In addition, the effect of students’ genders ontheir success in science lessons and their ideas related to correlating their knowledgewith their daily lives was also researched. The research sample consisted of 78students studying in the fifth grade at the middle school in Oltu in the province ofErzurum. In the study, “the Scale of Science Course Association with Daily Life”test and “Science Achievement Test” were applied using the relational scan model.The data obtained from the study were analyzed with SPSS. As a result of theresearch, there were no significant differences between the sexes and the success ofstudents in science lessons. However, significant differences in favor of femaleswere found between their opinions about their daily life association and their sexes.In addition, a statistically significant positive relationship was found between theiropinions about their daily life association with information that students havelearned in a science course.
 

Source

Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

18

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJd01qUXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8868

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.