• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bir İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerine Etkisi

Date

2008

Author

Karahan, T. Fikret

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen 10 oturumluk İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubu Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören 28 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmış ve 14 öğrenci deney, 14 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Öğrencilerin sosyal beceri düzeyleri Riggio (1989) tarafından geliştirilen ve Türkiye uyarlaması Yüksel (2000) tarafından yapılan “Sosyal Beceri Envanteri” ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklemler İçin t-testi, İlişkili Örneklemler İçin t-testi ve İlişkili Örneklemler İçin Tek Yönlü ANOVA Testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları; İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’na katılan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin, bu programa katılmayan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinden yüksek olduğunu ortaya koymuştur (p.001). Son-test ölçümünden üç ve altı ay sonra yapılan iki ayrı izleme çalışmasında ise deney grubunda programın olumlu etkisinin devam ettiği gözlenmektedir. Elde edilen bu sonuç doğrultusunda, İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın, öğrencilerin sosyal beceri düzeylerini olumlu ve kalıcı yönde etkilediği ileri sürülebilir.
 
In this resaarch, the effect of communication and conflict resolution skill training program with 10 sessions which was developed by researcher on the social skill levels of university students are examined. The study was carried out on the 28 students, 14 participants in the control group, 14 participants in the experimental group who are students Ondokuz Mayıs University. The desing of the research was based on an experimental pre-test and posttest model. Students‘ social skill levels was measured by means of Social Skill Inventory which was adopted to Turkish by Yüksel (2000). Data analysis was applied Independent Samples t-test, Paired Samples t-test and One-Way ANOVA for Repeated Measures techniques were applied for statistical analysis. The research pointed out that social skill levels of students who attended communication and conflict resolution skill training program were higher than those of others (p<.001). In general, results have showed that Communication and Conflict Resolution Skill Training Program may effect university students social skill levels positively. After the posttest application with three months and six months follow after studies it was found that there was no significant difference between Social Skill Inventory test scores of post-test, first following study, and second following study.
 

Source

Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi

Volume

41

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T1RBMU1UWTI=
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8813

Collections

  • Makale Koleksiyonu [28]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.