• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EFL Teachers' Beliefs about the Use of Reading Strategies

Date

2016

Author

Çakıcıa, Dilek

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışma İngilizce öğretmenlerinin okuma stratejilerinin kullanımına ilişkin inançlarını ve okuma basamaklarında hangi stratejileri tercih ettiklerini incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca, bu çalışma öğretmenlerin cinsiyet ve çalıştıkları okul türü değişkenleri ile strateji kullanımlarını kıyaslamayı hedeflemiştir. Araştırmaya ortaokul ve liselerde çalışmakta olan 44 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veriler, İlk (2012) tarafından geliştirilen anketin uyarlanmasıyla toplanmıştır. Verileri analiz etmek için, her maddenin frekansı ve yüzdelik değeri alınmış, ayrıca Mann Whitney U test kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenler genellikle bütün okuma basamaklarındaki stratejilerin gerekliliğine inanmakta ve bu stratejileri kullanmaktadırlar. Ancak, okuma sonrası stratejileri daha az tercih edilmiştir. Öğretmenlerin cinsiyetleri ve çalıştıkları okul türleri ile kullandıkları okuma stratejileri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
 
This study aims to investigate EFL teachers' beliefs about the use of reading strategies and what strategies they employ through reading stages in EFL classrooms. In addition, the study aims to compare the teachers' gender and the schools where they are working with the strategies they use. A total of 44 EFL teachers (18 females, 26 males) working in secondary and high schools participated in this study. Data are collected by the questionnaire (a 51-item Likert-Type scale) developed by İlk (2012). The research methdodology applied in this study is quantitative design. Frequencies, percentages and Mann Withney U test are used to analyze the data obtained. According to the results of the research, the teachers generally believe the necessity of the reading strategies and they prefer to use reading strategies almost in all stages. Besides, the results of the study indicate that postreading strategies are the least preferred strategies and there is not any relationship between teachers' gender and school types and their beliefs about reading strategies.
 

Source

Journal of Language and Linguistic Studies

Volume

12

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpBNE5UazFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8668

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.