Üstkavramsal öğretim etkinliklerinin biyoloji öğretmen adaylarının tohumlu bitkilerle ilgili kavramsal anlamaları üzerindeki etkisi .
Özet
Üstkavramsal bilgi ve faaliyetler bireyin kavramsal sistemi üzerinde uygulanan ve direkt olarak bireyin kavramsal sistemi ile ilgili olan üstbilişsel bilgi ve faaliyetlerdir. Bu çalışmada öğretmen adaylarında üstkavramsal faaliyetlerini aktif hale getiren öğretim etkinlikleri uygulanmıştır. Çalışmanın amacı üstkavramsal öğretim etkinliklerinin biyoloji öğretmen adaylarının tohumlu bitkilerle ilgili sahip oldukları alternatif kavramlarındaki değişime etkisini incelemektir. Çalışmaya tohumlu bitkilerle ilgili bir üniversite ikinci sınıf laboratuvar dersini alan 32 biyoloji öğretmen adayı katılmıştır. Tek grup öntest sontest araştırma deseninin kullanıldığı çalışmada öğretmen adaylarına öğretim etkinliklerinden bir hafta önce ve sonra tohumlu bitkilerle ilgili kavramsal anlamalarını tespit etmek amacıyla 13 açık uçlu soru verilmiştir. Öğretmen adaylarında üstkavramsal faaliyetleri aktif hale getirmek amacıyla poster hazırlama, günlük yazma, kavram haritası oluşturma, sınıf ve grup tartışmaları gibi farklı öğretim etkinlikleri uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının tohumlu bitkilerle ilgili öğretim etkinliklerinden önce ve sonra sahip oldukları alternatif kavramlar tespit edilerek öğretim etkinlikleri sonrasında değişen, değişmeyen ve yeni oluşan alternatif kavramlar belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları üstkavramsal öğretim etkinliklerinin öğretmen adaylarının tohumlu bitkilerle ilgili alternatif kavramlarının değişmesinde etkili olduğunu göstermektedir. The term metaconceptual refers to metacognitive knowledge and processes that are acting on and related to one‘s conceptual system. In this study, metaconceptual teaching activities were implemented to facilitate pre- service teachers‘ engagement in metaconceptual processes. It was the purpose of this research to investigate the changes in pre-service teachers‘ alternative ideas regarding flowering plants after being exposed to metaconceptual teaching activities. The participants consisted of 32 pre-service teachers who were enrolled in a college level second-year laboratory class about flowering plants. A 13 item open-ended question set was administered a week before and a week after the instructional interventions. In order to facilitate students‘ engagement in metaconceptual processes, they were exposed to several instructional activities including poster drawing, journal writing, concept mapping, and class and group discussions. Alternative conceptions that pre-service teachers had prior to and following the instructional interventions were identified and the ones that changed, did not change and developed after the instruction were examined. The results of this study show that metaconceptual teaching activities were effective at changing pre-service teachers‘ alternative conceptions regarding flowering plants.
Kaynak
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriCilt
11Sayı
1Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFMU1Ea3lNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8560