• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Date

2019

Author

Güven, Yıldız
Ayvaz, Ebru
Göktaş, İlkay

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı becerileri ile sosyal problemçözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Okul öncesi eğitime devam etmekte olan 60-68 aygrubundan 43’ü kız, 39’u erkek olmak üzere toplam 82 çocuk çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmada,belirlenen iki değişkenin ölçülmesine ve aralarındaki ilişkinin derecesinin saptanmasına dayanan ilişkiseltarama modelinden yararlanılmıştır. Çocukların sosyal problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla 48-72 Aylık Çocuklara Yönelik Sosyal Problem Çözme Becerileri Ölçeği ve zihin kuramı becerilerini ölçmekamacıyla Zihin Kuramı Testleri kullanılmıştır. Yapılan t-testi sonuçlarına göre çocukların sosyal problemçözme becerileri ve zihin kuramı becerilerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığıgörülmüştür. Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre çocukların zihin kuramı ve sosyal problemçözme becerileri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca çocukların zihinkuramı becerilerinin sosyal problem çözme becerilerine ilişkin toplam varyansın %68’ini açıkladığıgörülmektedir.
 
The aim of this study is to examine the relationship between theory of mind and socialproblem solving skills of preschool children. From 60-68 months group, 82 children - with 43 girls and39 boys were included in the study. To determine the relationship between theory of mind and socialproblem solving skills, relational screening model was used. In order to measure theory of mind andsocial problem solving skills of children, Social Problem Solving Skills Scale for 48-72 Month Childrenand Theory of Mind Tests were used. According to the results of the t-test, it was observed thatchildren's theory of mind and social problem solving skills did not make a significant differenceaccording to gender. The Pearson correlation coefficient results showed a significant positiverelationship between children's theory of mind and social problem solving skills. In addition, it wasfound that theory of mind skills of children explain 68% of the total variance related to social problemsolving skills.
 

Source

Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi

Volume

3

Issue

1

URI

https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201931130
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJeU5EVTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/8492

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.