• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evrim Öğretimi İçin Model Önerisi: Soyağacı, Hat Modeli ve El Modeli Oluşturma

Date

2006

Author

Apaydın, Zeki
Çobanoğlu, E. Omca
Taşkın, Özgür

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu makale, evrim teorisi hakkında geçerli olabileceğini düşündüğümüz öğretim modelleri önermektedir. Önerilen modellerden soyağacı çalışması biyoloji biliminde, evrim laboratuvarlarında uygulanan bir modellemedir. Soyağacı çalışmasıyla öğrenciler, canlılardaki özelliklerin benzerlik ve farklılık ilişkilerini algılama fırsatı bularak; biyolojik çeşitlilik ve evrim kavramlarını daha anlamlı öğreneceklerdir. Hat modeli ve özellikle el modeli uygulamaları ise, evrimin temel mekanizmasının algılanmasını; “ bir türün bireylerinin doğrudan bir diğer türün bireylerinden evrimleştiği” yanılgısı yerine “zamanla populasyonların evrimleştiği” bilimsel bilgisinin öğrenilmesini sağlayacaktır. Çalışmada yapılandırıcılık çerçevesi içerisinde sorgulama temelli ve öğrenci merkezliliği kapsayacak etkinlikler sunulmuştur.
 
The purpose of this article is to propose a credible teaching method for the theory of evolution. Cladogram activity is a model used often in biological sciences, especially in evolotuion laboratories. In cladogram activities, students will have an opportunity to understand the similarities and differences among characteristics of living things. Thereby they better will perceive the concept of biological diversity and evolution. By using the line model and especially the hand model the students will be given the opportunity to understand basic processes of evolotuion, and also to correct their preconception that members of a species have evolved directly from those of other species and to replace it with the scientific knowledge that populations have evolved over time. In this study, the activities that embrace inquiry-based and student-centered atmosphere are presented in the frame of constructivism.
 

Source

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

22

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TmpRNE9EVTE=
https://hdl.handle.net/20.500.12712/7295

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.