• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Demokrasi Algısı: Polonya-Türkiye Karşılaştırması

Date

2018

Author

Kartal, Ayça
Öksüz, Yücel
Öztürk, Melek Baba
Demir, Elif Güven

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada iki farklı ülkedeki sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri karşılaştırılmıştır. Araştırma,2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Kazimierz WielkiÜniversitesi’nde öğrenim gören 36 sınıf öğretmeni adayı üzerinde yürütülmüştür. Nitel araştırmayöntemlerinden “olgubilim” deseninin tercih edildiği araştırmada veriler, zihin haritaları aracılığıylatoplanmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye ve Polonya’daki sınıf öğretmeni adaylarının demokrasikavramı ilkelerine ilişkin görüşlerindeki en temel benzerliğin “özgürlük” kavramında olduğu; öğretmenadaylarının haritaları incelendiğinde her iki grubun da demokrasi unsurlarına ilişkin “vatandaş/insanlar”kavramını ön plana çıkardıkları görülmektedir. Türkiye’deki öğretmen adaylarının demokrasi ilkelerinden“Eşitlik” ilkesini ön plana çıkarırken; Polonya’daki öğretmen adaylarının “Anayasa/Kurallar” ilkesini önplana çıkardığı görülmüştür.
 
. In this study, the views of the teacher candidates in the two countries were compared. The studywas conducted on 36 prospective primary school teachers who were studying at the universities ofOndokuz Mayıs and Kazimierz Wielki during the spring term of 2013-2014 Academic Year. In the researchwhich used “phenomenology” design, one of the qualitative research methods, the data was collectedthrough mind maps. The results of the research showed that the most basic similarity in the views ofprospective primary school teachers related to the principles of the concept of democracy was in theconcept of “freedom” and when the maps of prospective teachers were examined, it was seen that bothgroups brought to the forefront the concept of “citizen/human” related to the components of democracy.While prospective teachers in Turkey brought to the forefront the principle of “Equality” which is ademocracy principle, it was seen that prospective teachers in Poland brought to the forefront the principleof “Constitution/Rules
 

Source

İlköğretim Online (elektronik)

Volume

17

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJeU9UVXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/7217

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.