Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddet konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi
Abstract
Amaç: Aile içi şiddet önemli bir toplumsal sorun olup, sonuçlarının neden olduğu sağlık sorunları konusunda sağlık çalışanlarına önemli görevler düşmektedir. Bu çalışmada, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin “kadına yönelik aile içi şiddet” konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, 6-15 Haziran 2005 tarihleri arasında, 331 (% 84.9) hemşirelik ve ebelik öğrencisine, öz bildiri yöntemi ile anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular:Öğrencilerin 157’si (% 47.4) 4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun’un içeriğini doğru bilirken, diğer bilgi sorularını doğru yanıtlama oranının % 53.5-98.5 arasında değiştiği saptanmıştır. Öğrenciler, tutum sorgulayan sorulardan altısına yüksek oranda olumlu tutum gösteren yanıt verirken (% 55.9-94.0), dördünde olumlu tutum yanıtı düşük orandadır (%16.0-41.1). Öğrencilerin üçte birinden fazlasının kadınlara şiddete uğrayıp uğramadığını sormak konusunda kararsız olduğu görülmüştür. Öğrencilerin 199’unun (% 60.1), çocukluk döneminde anne ve babaları tarafından fiziksel şiddete uğradıkları; 148’inin (% 44.7) anne ve babaları arasında fiziksel şiddete tanık oldukları saptanmıştır. Sonuç: Sonuç olarak geleceğin sağlık personeli olan ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin önemli bir sağlık sorunu hakkında neredeyse hiç eğitim almadıkları halde, sorulara büyük oranda doğru yanıt verdikleri ve önemli bir kısmının olumlu tutuma sahip olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerin sadece yarıya yakın kısmının kadınlara şiddete uğrayıp uğramadıklarının sorulması gerektiğini düşünmesi, sağlık çalışanlarına duyarlılık ve bilgilendirme eğitimleri yapılması gerektiğini gösterir niteliktedir. Objective: Violence against women is a primary social problem, so the health problems caused by its results should be dealt with by health care workers. The aim of this study was to evaluate the knowledge and attitudes of students of nursing and midwifery towards “domestic violence against women“. Methods: This descriptive study was done by applying a self-administered questionnaire on 331 (84.95 %) students of nursing and midwifery in June 6-15,2005. Results: While 157 (47.4 %) of the students had knowledge about the law numbered 4320 regarding the protection of the family, the rate of the answering correctly the other knowledge questions varied from 53.5 % to 98.5 %. While the students showed highly positive attitude towards six of the investigating questions (55.9 %-94.0 %), in four of them positive attitude reply rate was low (16.0 %-41.1 %). More than one of three students hesitated about asking the women whether they were exposed to violence. That 199 (60.1 %) of the students suffered physical abuse from their parents all the childhood and 148 (44.7 %) of the students witnessed interparental violence was reported. Conclusion: In conclusion, It was determined that despite the fact that the students of nursing and midwifery who would be health care workers had almost never been educated on a public health priority, the rate of the giving correct answer was high and significant rate of the ones had positive attitudes.The data shows that health care workers should be educated in terms of sensitivity and knowledge concerning the subject.
Source
Genel Tıp DergisiVolume
17Issue
2URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpZd056TXo=https://hdl.handle.net/20.500.12712/6947