• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tüketici Etnik Kökenciliği Eğilimi Ölçeği (Cetscale): İstanbul İli Tüketicileri Üzerine Bir Pilot Araştırma1

Date

2014

Author

Ük, Zuhal Çilingir

Metadata

Show full item record

Abstract

Tüketicilerin yerli ve yabancı ürünlere yönelik davranış ve tutumlarının değerlendirilmesi uluslararası pazarlama yöneticileri kadar pazarlama akademisyenlerinin de ilgi odağı haline gelmiş bir konudur. Tüketici etnik kökencilik eğilimi ölçeği (CETSCALE), söz konusu davranış ve tutumların ölçülmesinde yaygın kullanım alanına sahip bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, CETSCALE'in, İstanbul örnekleminde geçerliliğini ve güvenilirliğini test ederek, Türk tüketicilerin etnik kökencilik eğilim düzeyleri hakkında pazarlama yöneticileri ve akademisyenlerine fikir verebilmektir. Gerçekleştirilen açıklayıcı faktör ve güvenilirlik analizleri sonucunda, ölçeğin belirlenen örneklem için de literatürde belirtildiği gibi, tek boyutlu ve oldukça güvenilir bir yapıya sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, yapılan karşılaştırmalı değerlendirmeler sonucunda Türk tüketicilerin, etnik kökencilik eğilim düzeylerinin (CETSCORE) oldukça yüksek olduğu görülmüştür.
 
Evaluation of the behavior and attitudes of consumers for domestic and foreign products, international marketing executives have come into the limelight as much a matter of marketing academics. Consumer ethnocentrism tendency scale (CETSCALE), widely used in the field, is a tool to measure the behavior and attitudes. The purpose of this study is to give to an idea about levels of consumer ethnocentrism tendencies in Istanbul sample by testing the scale dimensionality and reliability to the marketing managers and marketing academics. As a result of performed comfirmatory factor and reliability analysis for the sample concluded that the scale is the one-dimensional structure and highly reliable as described in the literature. In addition, as a result of comparative evaluations, scores of the Turkish consumers' ethnocentrism tendencies (CETSCORE) were found to be very high.
 

Source

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi

Volume

0

Issue

13

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJME9EVTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6653

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.