• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oyun ve Öğrenme Aracı Olarak Çocuk Mobil Uygulamaları

Date

2017

Author

Topuz, Begüm
Kaptan, Ata Yakup

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, çocuklar için geliştirilen mobil uygulamaların tasarım ve geliştirme sürecinde göz önünde bulundurulması gereken unsurların tartışılmasıdır. Mobil teknolojiler yüzyılımızda sanal dünyanın her boyutunda karşımıza çıkan ve yaşamı pozitif yönde kolaylaştıran önemli bir gelişmedir. Ebeveynler için çocuk gelişiminde mobil cihazların kullanımı günlük yaşam ritüeli içerisinde oldukça yaygın olarak görülmektedir. Mobil uygulamaları kullanan çocukların sayısının her geçen gün artması, eğitsel amaçlı mobil uygulama geliştirmeye yönelik ilgiyi de beraberinde arttırmıştır. Mobil uygulama pazarının gün geçtikçe çocuklara yönelik içerik ve tasarımlara yöneldiği görülmektedir. Mobil uygulama, mobil öğrenme ve mobil uygulama geliştirme sürecini kapsayan çalışma, doğrudan ve dolaylı literatür taraması ile elde edilen veriler değerlendirilerek gerçekleştirilmiştir. Bilişsel ve fiziksel kısıtlamalar, birçok zorluğu da beraberinde getirmektedir. Kötü tasarlanmış bir mobil uygulama içeriğinin ve çocuklara uygun olmayan renk ve desenlerle eşleştirilmiş bir tasarımın bu durumu daha da kötüye çektiğini söyleyebiliriz. Çocuk için yapılan bir tasarımda çocuğun gelişim özellikleri ön planda tutulmalı ve tasarım bu doğrultuda gerçekleştirilmelidir. Çocuk için bir tasarım yapmak yetişkinler için yapılan tasarımlardan büyük farklılıklara sahiptir. Çocukların ihtiyaçları özel ilgi ve çaba gerektirmektedir. Geleceğin tasarımcıları için bu ihtiyaçlara özen gösterilmesinin çocuğun gelişim sürecine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Eğitsel mobil uygulamaların hedef kitlelerine göre geniş bir içerik ve tasarıma sahip olması bir görsel bütünlük sağlayıp sağlayamadığı merak konusudur. Bu uygulamaların çocuklar için özel içerik ve tasarım ile oluşturulması başlı başına birçok soruyu da beraberinde getirmektedir. Uygulama kullanımının çocuğun gelişim basamağına uygun olup olmadığı, içeriğin ve tasarımın çocuğa uygunluğu, girdi ve dönütler, ebeveyn beklentileri gibi konuların yanıtlanması beklenmektedir. Mobil uygulama tasarımının bir bütün olarak görülmesi, tasarımcı, yazılımcı ve içerik üreticilerin ekip olarak hareket etmesi uygulama içinde bir bütünlük sağlaması açısından önemlidir.
 
The aim of this study is to discuss the factors that should be taken into consideration during creating and developing mobile applications for children. Mobile technologies are an important development which we encounter in every dimension of the virtual world in the 21st century and they make life easier in a positive way. Parents are commonly used to the use of mobile devices for child development in daily life. That the number of the children who use mobile applications increase day by day has also fostered interest in developing educational mobile applications. It's seen that the mobile application market increasingly aims at creating content and designs for kids. The study covering the mobile application, mobile learning and mobile application development process was conducted by evaluating the data obtained by direct and indirect literature review. Considering the online time that children spend on the Internet, cognitive and physical limitations bring about a lot of difficulties. A badly designed mobile application content and a design which has been put together with inappropriate colors and patterns only make the situation even worse. In a design that is being created for a child, children's development features should be prioritized and the design should be created in this direction. Designing for a child is considerable different than designing for an adult. Children's needs require a special interest and effort. It is thought that that future designers pay attention to these requirements will contribute to children's development process. It is an issue of concern if that educational mobile applications have wide content and design according to the target audience provides a visual unity or not. That these applications' content and design are created specifically for kids leads to several questions. Some topics are expected to be clarified such as if an application is suitable for children development, inputs and feedbacks and parents' expectations. It is important that the mobile application design is considered as a whole and it helps the designers, software developers and content producers to work collaboratively.
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

12

Issue

32

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpneE1qazJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6643

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.