• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortaokul Müdürlerinin Dönüşümcü Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Motivasyonu Arasındaki İlişki

Date

2018

Author

Aksel, Nurullah
Elma, Cevat

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada öğretmen algılarına göre; okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri ve öğretmenlerin motivasyon düzeyleri incelenmiştir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun il merkezinde (Atakum, İlkadım, Tekkeköy, Canik ilçeleri) ortaokullarda çalışan, tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 493 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Mottaz’ın (1985) “İş Motivasyon Ölçeği” ve Oran’ın (2002) “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Öğretmenlerin motivasyon algıları ve öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları sergileme düzeyleri yüksek bulunmuştur. Dönüşümcü liderlik ile öğretmen motivasyonu arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
 
The purpose of this research is to identify relationship between transformational leadership skills of secondary school principals and teachers’ motivation. In this research, transformational leadership skill levels of school principals and teachers’ motivational levels were analyzed according to teachers’ perceptions. In this research, the relational survey model was used. The sample of this research consisted of 493 secondary schools teachers working in the centre of Samsun (Atakum, İlkadım, Tekkeköy, Canik districts) and selected with simple random sampling method. Data collection instrument used in this study has two parts. The first part consists Mottaz’s (1985) Work Motivation Scale and the second one consists Oran’s (2002) Transformational Leadership Scale. According to the findings of this study, teachers perception about their motivation and transformational leadership skills of school principals are found in high level. The study revelaed a weak positive relationship between transformational leadership skills and teachers’ motivation.
 

Source

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

18

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprNU5UazFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6525

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.