• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eğitimde Teknoloji Entegrasyonunu Etkileyen Faktörlerdeki Değişim

Date

2017

Author

Arslan, Seda
Şendurur, Polat

Metadata

Show full item record

Abstract

Araştırmanın amacı, okulların eğitim teknolojileri açısından yenilenmesinin ve öğretmen ve öğrenciler için içerik desteği sağlanmasının, teknoloji entegrasyonuna etkisini incelemektir. Ayrıca teknoloji entegrasyonuna engel olarak görülen yeni faktörlerin oluşup oluşmadığının ortaya çıkarılması çalışmanın amaçları arasındadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada donanım ve alt yapı bakımından yeterli okullarda çalışmakta olan 25 öğretmen katılımcı olarak yer almıştır. Katılımcılar ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve sonuçlar içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonunda geçmiş çalışmalarda belirtilen teknoloji entegrasyonuna etki eden teknik sıkıntıların büyük oranda aşıldığı; yenilenen teknolojilerle yeni ihtiyaçların ve entegrasyon sürecine etki eden yeni faktörlerin ortaya çıktığı görülmüştür. Öğretmenlerin hazır içerik beklentisi, yazılım eksikleri, öğretmenlerin yaşadığı teknoloji-yöntem karmaşası, değişen şartlar ve mesleki zorunluluk faktörleri çalışmada elde edilen bulgulardır. Aynı zamanda öğretmenin teknolojiye bakış açısı, algı ve tutumu derste teknoloji kullanımına etki eden en önemli faktör olarak çalışmanın sonuçlarında yer almaktadır.
 
The purpose of the study is to investigate the renovations made in school as well as provided content supports for both teachers and students on technology integration. Moreover, it is aimed to describe whether there are new factors that are seen as barriers in terms of technology integration. 25 inservice teachers working in schools, which have enough technological infrastructures, participated in this conducted with the participants. The collected data were analyzed with content analysis technique. The results of the study indicated that considerable amount integration were solved and either the new factors or requirements process have emerged. Teachers’ expectations of ready-to-use contents, lack of necessary software, and teachers’ misconceptions between technology and teaching methods, changing environment, and occupational obligations were found as important factors. Meanwhile, teachers’ perceptions and attitudes towards technology use in courses constitute integration
 

Source

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

43

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNNU9UVXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/6457

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.