• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Temel Eğitim Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Temel Eğitim Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzaktan eğitim sürecinde annelerin çocuklarında gözlemledikleri davranış problemleri ve kullandıkları stratejilerin çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Tez (1.339Mb)

Date

2022

Author

Keleş, Berire Sena

Metadata

Show full item record

Citation

Keleş, B. S. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde annelerin çocuklarında gözlemledikleri davranış problemleri ve kullandıkları stratejilerin çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Abstract

Bu çalışmada uzaktan eğitim sürecinde annelerin çocuklarında gözlemledikleri davranış problemleri ve bu problemleri çözmek için kullandıkları stratejilerin neler olduğu ve bu stratejilerin çocuk istismarı içerip içermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine örnek teşkil eden araştırmaya Mardin ilinde yaşayan 20 anne katılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Araştırmada ortaya çıkan verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Veri analizinden elde edilen sonuçlara göre annelerin uzaktan eğitim sürecinde dışallaştırılmış davranış problemi olarak bağırma, ağlama, söz dinlememe, küfretme, kardeş kıskançlığı, okula gitmek için aileyi zorlama, anneye bağlılık, ben merkezcilikte artış, sürekli ilgi bekleme, televizyon ve tabletle fazla vakit geçirme, fazla abur cubur yeme, anneye karşı çıkma gibi davranışlarla karşılaştıkları, içselleştirilmiş davranış problemi olarak da korku ile karşılaştıkları belirlenmiştir. Bu davranışların çözümünde annelerin kullandıkları çözüm stratejilerine bakıldığında çocukla konuşma, istediğini yapma, çocuk gibi yaklaşma, sakin kalma, anlayışlı olma, ceza vermekle korkutma, tutarlı anne baba olma şeklinde çözümlerinin olduğu görülmüştür. Annelerin çocukların davranış problemlerine yönelik geliştirdikleri stratejilere bakıldığında daha çok çocuğa yönelik duygusal istismar içerdiği, ayrıca annelerin çocuklarının bu davranışı sergilediklerinde tepki olarak tokat atma şeklinde fiziksel istismara da başvurdukları belirlenmiştir. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
 
In this study, it is aimed to determine the behavioral problems observed by mothers in their children during the distance education process and the strategies they use to solve these problems and whether these strategies include child abuse. Twenty mothers living in Mardin participated in the study, which sets an example for the phenomenology design, one of the qualitative research methods. Criterion sampling, one of the purposive sampling methods, was used to determine the participants. The research data were obtained with a semi-structured interview form developed by the researcher. Descriptive analysis was used in the analysis of the data obtained in the research. According to the results obtained from the data analysis, shouting, crying, disobedience, swearing, sibling jealousy, forcing the family to go to school, attachment to the mother, increase in self-centeredness, waiting for constant attention, spending too much time on television and tablet, as externalized behavioral problems of mothers in the distance education process, It has been determined that they encounter behaviors such as eating too much junk food, opposing their mother, and they encounter fear as an internalized behavior problem. When we look at the solution strategies used by the mothers in the solution of these behaviors, it is seen that there are solutions such as talking to the child, doing what he wants, approaching like a child, staying calm, being understanding, intimidating with punishment, and being a consistent parent. When the strategies developed by the mothers for the children's behavior problems were examined, it was determined that they mostly included emotional abuse towards the child, and that the mothers also resorted to physical abuse in the form of slapping when their children exhibited this behavior. The findings were discussed in the light of the literature and various suggestions were made.
 

URI

http://libra.omu.edu.tr/tezler/142197.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12712/34311

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [7]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.