Oyun temelli öğretimle yürütülen derslerin 5. sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme süreçleri üzerindeki etkisinin yordanması
Künye
Öztürk, V. (2022).Oyun temelli öğretimle yürütülen derslerin 5. sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme süreçleri üzerindeki etkisinin yordanması. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalışmada, oyun temelli öğretimin 5. sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme süreçleri üzerindeki etkisinin yorumlanması amaçlanmıştır. Çalışma iki aşamada yürütülmüştür. Öğrenciler birinci aşamada muhakeme problemlerini yanıtlamış, ikinci aşamada yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Çalışmanın birinci aşamasında 2021-2022 eğitim öğretim yılında Van ilindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan amaçlı örnekleme metoduyla belirlenen 21 öğrenci, ikinci aşamasında ise bu 21 öğrenci arasından rastgele belirlenen 8 öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışmanın veri toplama araçları Milli Eğitim Bakanlığının beceri temelli testlerinden alınan Muhakeme Problemleri ve araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formudur. Çalışmanın ilk aşamasında araştırmacı tarafından oyun temelli ders planları geliştirilmiştir. Oyun temelli ders planlarının geliştirilmesinde önce kazanımlar belirlenmiş, uzman görüşü alınmış ve pilot uygulama yapılarak ders planlarına son hali verilmiştir. Oyun temelli ders planları ile yürütülen her ders planı sonunda öğrencilerin muhakeme süreçlerini yorumlayabilmek için muhakeme problemleri uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu, oyun temelli ders planları ile yürütülen derslere ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla çalışmanın ikinci aşamasında kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda oyun temelli öğretimle yürütülen derslerin öğrencilerin matematiksel muhakeme süreçlerine katkılar sağladığı, oyun temelli öğretimle yürütülen derslere ilişkin öğrenci görüşlerinin olumlu yönde olduğu ve öğrencilerin derslere olan motivasyonlarını arttığı görülmüştür. In this study, it is aimed to interpret the effect of game-based teaching on the mathematical reasoning processes of 5th grade students. The study was carried out in two stages. In the first stage, the students answered the reasoning problems, and in the second stage, a semi-structured interview form was applied. In the first stage of the study, 21 students selected by purposive sampling method and studying at a public school in Van in the 2021-2022 academic year were studied, and in the second stage, 8 students randomly selected from among these 21 students were studied. The data collection tools of the study are Reasoning Problems taken from the skill-based tests of the Ministry of National Education and the Semi-Structured Interview Form developed by the researcher. In the first stage of the study, game-based lesson plans were developed by the researcher. In the development of game-based lesson plans, firstly the achievements were determined, expert opinion was taken and the lesson plans were finalized by making a pilot application. At the end of each lesson plan carried out with game-based lesson plans, reasoning problems were applied in order to interpret the reasoning processes of the students. The semi-structured interview form developed by the researcher was used in the second phase of the study to determine the students' views on the game-based lesson plans and the lessons. The obtained data were analyzed by content analysis. As a result of the study, it was seen that the lessons carried out with game-based instruction contributed to the mathematical reasoning processes of the students, the students' opinions about the lessons carried out with game-based instruction were positive, and the motivation of the students towards the lessons increased.