• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medyadaki dini içerikli yayınların din eğitimi açısından incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Tez (1.550Mb)

Date

2022

Author

Vural, Esra Ermiş

Metadata

Show full item record

Citation

Vural, E. E. (2022). Medyadaki dini içerikli yayınların din eğitimi açısından incelenmesi / Examination of religious broadcasts in the media in terms of religious education. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Abstract

Günümüz dünyasını ifade eden bir kavram olarak iletişim çağı, bireyi ve toplumu etkisi altına almakta ve yeniden şekillenmesine neden olmaktadır. İletişim çağında yaşayan insanlar içinde bulundukları topluma uyumlu hale gelebilmek için çağın gerekliliklerini yerine getirmek mecburiyetinde kalmaktadırlar. Bu çağın en önemli unsurlarından biri olan medya ise, olumlu ve olumsuz olarak bireyleri birçok açıdan etkileme gücüne sahiptir. Medyanın bilgiyi hızlı ve çok fazla insana ulaştırma gücünden faydalanılarak, bireyler tarafından dini, tebliğ etmek amacıyla kullanılmakta ve zamanla medyatikleşen dini yayınlar bireylerin dini tutum, davranış ve görüşlerini etkileyebilmektedirler. Günümüz medya araçlarında, din olgusunun sunum ve içeriğinin bireylerin dini pratiklerine yansıma, dini tutum oluşturma ve geliştirme sürecinde önemli bir yere sahip olduğu bilinmektedir. Bu nedenle dini içerikli yayınların din eğitimi açısından incelenmesi bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında hazırlanan yarı yapılandırılmış nitel araştırma tekniği kullanılmaktadır. Bulgular da yine nitel araştırmalarda kullanılan betimsel analize tabi tutularak sonuca ulaşılmaya çalışılmaktadır. Yapılan araştırma, araştırma deseni olarak durum çalışmasına örnek olmakta ve veri toplamak üzere yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmaktadır. Yapılan araştırma, Samsun il ve ilçelerini kapsayan 18 yaş üstü farklı yaş ve meslek gruplarından bireyleri kapsamaktadır. Araştırmanın giriş kısmında iletişim çağının gerekliliği olan kitle iletişim araçlarının öneminden bahsedilmekte, yine araştırmanın konu ve kapsamı, amacı, önemi ve kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmektedir. Araştırmanın birinci bölümünde medyanın etkileri olumlu ve olumsuz olmak üzere iki farklı açıdan ele alınmakta ve medyanın din üzerine etkilerine tarihsel süreciyle birlikte değinilmektedir. İkinci bölümünde ise, araştırmada elde edilen bulgulara ve yorumlara yer verilmektedir. Son olarak sonuç bölümünde, araştırmada elde edilen bulgulardan yola çıkılarak sonuçlara ve bazı önerilere yer verilmektedir.
 
As a concept expressing today's world, the communication age of communication influences the individual and society, leading to their transformation. People living in the age of communication must meet the demands of the age in order to adapt to the society in which they live. The media, which is one of the most important elements of this age, has the power to influence individuals in many ways, both positively and negatively. The power of the media to convey information quickly and to a large number of people is used by people to convey religion. Religious publications that are mediatized over time can influence people's religious attitudes, behaviors, and views. It is well known that contemporary media tools, representation and content of the phenomenon of religion occupy an important place in the reflection of individuals' religious practices, creating and developing religious attitudes. For this reason, the study of religious publications in terms of religious education is the main objective of this research. The semi-structured qualitative research technique prepared as part of the research was used. The findings were also subjected to descriptive analysis which is used in qualitative research to arrive at the conclusion. The study is an example of case study as a research design and semi-structured interview technique is used to collect data. The research includes people from different age and occupational groups above 18 years from Samsun province and its districts. The introductory part of the study mentions the importance of mass media as a necessity of the communication age and gives information about the subject and scope of the study, its purpose, significance and the methods used. In the first part of the study, the impact of media is discussed from two different angles - positive and negative and the impact of media on religion and its historical course is mentioned. In the second part, the findings and comments of the study are presented. Finally, in the concluding part, the findings and some suggestions based on the knowledge gained in the study are presented.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12712/34222

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [178]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.