Lityum iyon bataryalarda sağlık durumunun makine öğrenmesi iler kestirimi
Künye
Çavuş, E. (2022). Lityum iyon bataryalarda sağlık durumunun makine öğrenmesi iler kestirimi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu çalıĢmada batarya sağlık durumunun belirlenmesi için makine öğrenmesi
yöntemi kullanılmıĢtır. Bu amaçla bataryanın deĢarj olması esnasında elde edilen
akım, kapasite azalması, gerilim gibi değerler kullanılmıĢtır. Literatürdeki diğer
yöntemlerden farklı olarak, deĢarj gerilim grafiğindeki diz-dirsek noktaları
belirlenerek gerilimdeki değiĢimler daha ayrıntılı olarak dikkate alınmıĢtır.
Belirlenen giriĢ verileri kullanılarak batarya sağlık durumunun belirlenebilmesi için
k-En Yakın KomĢu yöntemi ve Rastgele Orman Regresyon yöntemi olmak üzere iki
farklı makine öğrenmesi algoritması oluĢturulmuĢtur. GerçekleĢtirilen sağlık durumu
belirleme yazılımı için PYHTON dili kullanılmıĢtır. Batarya sağlık durumunun
belirlenmesi için kullanılan yöntemlerin baĢarısı iki farklı senaryo ile
değerlendirilmiĢtir. Ġlk senaryo tüm batarya verilerinin karıĢık olarak değerlendirilip,
tüm bataryalara ait verilerden oluĢan eğitim ve test verilerinin oluĢturulması ile
gerçekleĢtirilmiĢtir. Diğer senaryo ise elde bulunan 12 bataryadan 11’ini eğitim
verisini kalan 1 bataryanın ise test verisini oluĢturduğu durumdur. Burada 12
bataryanın her biri ayrı ayrı test verisi olarak değerlendirilmiĢtir. In this study, machine learning method was used to determine the battery
health. For this purpose, values such as current, capacity decrease, voltage obtained
during the discharge of the battery were used. Unlike other methods in the literature,
the knee-elbow points in the discharge voltage graph are determined and the changes
in voltage are taken into account in more detail. Two different machine learning
algorithms, namely the k-Nearest Neighbor method and the Random Forest
Regression method, were used in order to determine the battery health status by
using the specified input data. PYHTON was used for the implemented health status
determination software. The success of the methods used to determine the battery
health status was evaluated with two different scenarios. The first scenario was
carried out by evaluating all battery data in a mixed manner and creating training and
test data consisting of data for all batteries. The other scenario is where 11 of the 12
batteries are the training data and the remaining 1 battery is the test data. Here, each
of the 12 batteries is evaluated separately as test data.