Ortaöğretim mesleki yönlendirme programının öğrenci öğretmen, veli görüşlerine göre değerlendirilmesi
Citation
Tunç, F.T. (2022). Ortaöğretim mesleki yönlendirme programının öğrenci öğretmen, veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu araştırmada ortaöğretimde uygulanan mesleki yönlendirme programının
(MYP) öğrenciler, öğretmenler ve veliler açısından değerlendirilerek yönlendirme
hizmeti programı ile ilgili var olan ve gerekli olan durumların ortaya konması
amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada tarama araştırma türünde betimsel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Şanlıurfa ilinde öğrenim gören 270 öğrenci,
270 öğretmen ve 270 veliden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçek araştırmacı
tarafından geliştirilmiş olup 150 öğrenci, 150 öğretmen ve 150 veliden oluşan 450
kişilik grup üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Öğrenci ölçeği AFA
uygulaması sonucu KMO değeri .817, Cr alpha değeri .909; öğretmen ölçeği AFA
uygulaması sonucu KMO değeri ,680, Cr alpha değeri .934; veli ölçeği AFA
uygulaması sonucu KMO değeri .864, Cr alpha değeri ise .931 bulunmuştur. Geçerlik
analizi sonucunda ölçeklerde ortaya çıkan maddeler 7 faktör (alt boyut) içerisinde
gruplandırılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizinde yeterli koşulu sağlayan maddeler
ile 120 öğrenci, 120 öğretmen ve 120 veliye bireyi yönlendirme hizmeti programının
değerlendirilmesi için uygulama yapılmıştır. Sonuçların değerlendirilmesi için
“Bağımsız Değişkenler T Testi”, “Tek Yönlü Varyans Analizi” ve “Post Hoc test
Analizi” kullanılmıştır. Tabloları cinsiyet, sınıf düzeyi, branş, çalışma yılı,
sosyoekonomik durum (SED), anne eğitim düzeyi (AED) ve baba eğitim düzeyi
(AED) bağımsız değişkenleri açısından yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre
öğrenci ölçeğinde MYP ile cinsiyet ve sınıf düzeyi arasında anlamlı farklılık
bulunmamıştır (p>,05). Öğretmen ölçeğinden elde edilen verilerde cinsiyet, branş ve
çalışma yılı bağımsız değişkenleri ile MYP arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır
(p>,05). Veli ölçeğinde yer alan AED ve BED değişkenleri ile MYP arasında anlamlı
farklılık bulunmamışken (p>,05); SED değişkeni ile MYP arasında anlamlı farklılık
bulunmuştur (p< ,001). Öğretmen-öğrenci-veli ölçekleri toplam puanları arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur (p< ,001). Ölçek alt boyutları ile MYP arasında anlamlı
farklılık bulunmuştur (p< ,001). In this research, it is aimed to reveal the existing and necessary situations related
to the guidance service program by evaluating the vocational orientation program
(MYP) applied in secondary education in terms of students, teachers and parents. For
this purpose, descriptive design was used in the survey research type. The sample of
the research consists of 270 students, 270 teachers and 270 parents studying in
Şanlıurfa. The scale used in the research was developed by the researcher, and its
validity and reliability study was conducted on a group of 450 people consisting of
150 students, 150 teachers and 150 parents. As a result of student scale EFA
application, KMO value was .817, Cr alpha value was .909; KMO value of teacher
scale EFA application was .680, Cr alpha value was .934; As a result of the parent
scale EFA application, the KMO value was .864 and the Cr alpha value was .931. The
items that appeared in the scales as a result of the validity analysis were grouped into
7 factors (sub-dimensions). In the validity and reliability analysis, an application was
made to evaluate the individual orientation service program for 120 students, 120
teachers and 120 parents with items that met the sufficient condition. “Independent
Variables T-Test”, “One-Way Analysis of Variance” and “Post Hoc Test Analysis”
were used to evaluate the results. The tables were interpreted in terms of the
independent variables of gender, grade level, branch, years of employment,
socioeconomic status (SED), mother's education level (AED) and father's education
level (AED). According to the findings, there was no significant difference between
MYP and gender and grade level in the student scale (p>.05). In the data obtained from
the teacher scale, no significant difference was found between the independent
variables of gender, branch and working year and MYP (p>.05). While there was no
significant difference between AED and BED variables in the parent scale and MYP
(p>.05); A significant difference was found between the SED variable and MYP (p<
,001). A significant difference was found between the total scores of teacher-studentparent scales (p< ,001). A significant difference was found between the subdimensions of the scale and MYP (p< ,001).