Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinleri ve anlama etkinliklerinin akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi (abide) raporuna göre incelenmesi
Künye
Doğan, D. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinleri ve anlama etkinliklerinin akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi (abide) raporuna göre incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Okuma ve okuduğunu anlama becerileri, bireylerin hayatını her alanda
etkileme gücüne sahiptir. Türkçe öğretiminde ulaĢılmak istenen hedeflerden biri
öğrencilere okuma ve okuduğunu anlama becerilerini kazandırmaktır. Ders kitapları
hedeflere ulaĢmayı sağlayan önemli araçlardan biridir. Kitaplarda bulunan okuma
metinleri ve okuduğunu anlama etkinlikleriyle bahsi geçen beceriler geliĢtirilmeye
çalıĢılır. Bu amaç doğrultusunda ders kitaplarındaki metinlerle okuduğunu anlama
etkinliklerinin ulusal ve uluslararası ölçütlere göre yapılandırılması gerekir. Bu
çalıĢmada, Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinlerinin ve metne ait okuduğunu
anlama etkinliklerinin, ulusal çerçevede Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen
Akademik Becerilerin Ġzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABĠDE) araĢtırmasında
belirlenen Türkçe değerlendirme çerçevesi ölçütlerine göre incelemek amaçlanmıĢtır.
Bu amaç doğrultusunda Türkçe ders kitaplarındaki metinler ABĠDE araĢtırmasında
açıklanan ölçütlere göre incelenmiĢ ve elde edilen bulgular, ABĠDE araĢtırmasındaki
verilerle karĢılaĢtırılmıĢtır. ÇalıĢma verileri nitel araĢtırma yöntemlerinden doküman
analizi tekniğiyle elde edilmiĢtir. AraĢtırmacı tarafından, ölçütler doğrultusunda
“yaĢamsal alanlar açısından metinleri inceleme formu”, “metin türleri inceleme
formu” ve “4 düzeyli yapıya göre okuduğunu anlama etkinliklerini inceleme formu”
oluĢturulmuĢtur. Ġncelemelerde elde edilen veriler frekans ve yüzde hesaplamaları
kullanılarak tablolaĢtırılmıĢtır. ÇalıĢmanın sonucuna göre 5. sınıf Türkçe ders
kitabındaki metinlerin, %78‟i toplumsal, %47‟si eğitimsel, %41‟i kiĢisel durumlarla
iliĢkilidir. Bu metinlerin %56,25‟i sanatsal, %43,75‟i bilgilendirici ve %3‟ü dil dıĢı
görsel içeren metin türündedir. Okuduğunu anlama etkinliklerinin %32,62‟si
yorumlama-çıkarım yapma, %32,26‟sı bilgiyi hatırlama-bulma, %30,49‟u anlama ve
%23,75‟i de değerlendirme düzeyine yöneliktir. 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki
metinlerin %62,5‟i kiĢisel, %59,3‟ü toplumsal, %34,3‟ü eğitimsel durumlarla
iliĢkilidir. Bu metinlerin %62,5‟i sanatsal, %37,5‟i bilgilendirici ve %3‟ü dil dıĢı
görsel içeren metin metin türündedir. Okuduğunu anlama etkinliklerinin %32,75‟i
bilgiyi hatırlama-bulma, %32,75‟i yorumlama-çıkarım yapma, %25,76‟sı anlama ve
%24 de değerlendirme düzeyine yöneliktir. Ders kitaplarında elde edilen bulgular,
ABĠDE verileriyle karĢılaĢtırılmıĢ; ders kitaplarından elde edilen bulguların
benzerlik ve farklılık taĢıdığı tespit edilmiĢtir. Bu sonuç doğrultusunda Türkçe ders
kitaplarındaki okuma metinleriyle okuduğunu anlama etkinliklerini hazırlama
sürecinde, ABĠDE gibi ulusal boyutlu sınavlarda verilen ölçütlerin göz önünde
bulundurulması önerilmiĢtir. Reading and reading comprehension skills have the power to affect people's
lives everywhere. One of the targets in the education of Turkish is helping students
achieve reading and comprehension skills. Textbooks are one of the important tools
to help achieve these targets. These skills can be improved with the reading and
comprehension activities in the textbooks. For this intention, the reading and
comprehension activities should be structured according to national and international
standards. In this study, the reading texts and reading comprehension activities of
these texts in Turkish textbooks are intended to be researched according to the
criteria of the Turkish evaluation framework determined in the Monitoring and
Assessing Academic Skills (ABĠDE), executed by the Turkish Ministry of National
Education. For this purpose, texts in Turkish textbooks were researched according to
the criteria of ABĠDE and the findings were compared with the data of ABĠDE
research. Data of the study were obtained by document analysis technique, one of the
objective research techniques. Forms of “Examination in Terms of Life Areas”,
“Examination of Text Types” and “Examining Reading Comprehension Activities
According to Four-Leveled Structure” were created by the researcher. The data
obtained in the examinations were tabulated using frequency and percentage
calculations. According to the results of the research, the subjects of texts of 5thgrade Turkish textbooks are %78 social, %47 educational, and %41 personal
situations. These texts' images are %56,25 artistic, %43,75 informational and %3
non-linguistic. Reading comprehension activities are on %32,62 interpretationinference, %32,26 finding-remembering the information, %30,49 comprehension and
%23,75 evaluation level. Subjects of 8th grade Turkish textbooks are %62,25
personal, %59,3 social, %34,3 educational. These texts‟ images are %62,5 artistic,
%37,5 informational and %3 non-linguistic. Reading comprehension activities are on
%32,75 finding-remembering the information, %32,75 interpretation-inference,
%25,76 comprehension and %24 evaluation level. Data acquired from coursebooks
were compared with ABĠDE data. The comparison shows that there are similarities
and differences. According to the results, it is recommended to consider the criteria
which are given by ABĠDE in the preparation of reading texts and reading
comprehension activities.