Kapitalizm ve tüketim kültürü: tüketimde entropik kapsam ve motivasyon dinamikleri
Künye
Arslan, E. (2022). Kapitalizm ve tüketim kültürü: tüketimde entropik kapsam ve motivasyon dinamikleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
İnsan doğasından gelen tüketme hareketi ‘fizyolojik ihtiyaçlar’ çerçevesinde
başlamakta iken; ‘arzu’ ve insan üzerinde kurulan ‘stratejik yönlendirme biçimleri’
etkisinde aşırı ve yapay bir tüketme hareketine dönüşmüştür. Sanayileşme sonrasında
tüketim alışkanlıkları yönlendirilen kitle, tüketim toplumunu oluşturmaktadır.
Modernleşme ile üretim toplumu tüketim toplumuna dönüşmüş, postmodern
dönemde tüketim zorunlu ihtiyaçlar doğrultusunda olmaktan çıkıp kapitalist
ideolojilerin ihtiyaç oluşturma yöntem ve yönlendirmeleriyle stratejik bir fenomen
haline gelmiştir. Bu stratejik yaklaşımla, daha geniş alanlara yayılan ihtiyaç kavramı
aynı zamanda tüketim kültürünün oluşmasını da sağlamıştır. Tüketim toplumu
içerisinde birey özgür iradesinin ötesinde tüketmeye yönlendirilmektedir. Kendini
yeniden var ettiğini ‘statü’ düşünen bireyin kendi benliğini tükettiğini fark etmesi
gerekmektedir. Öyle ki; benliğini kaybeden bireyin tüketim potansiyeli her anlamda
yönlendirilebilir durumdadır. Bu doğrultuda her türlü madde ve mana tüketimini
gerçekleştirebileceği için dünya ve kültür değerlerini de yok edebilmektedir. Evrenin
2. Yasası olan entropi yasasına göre bir düzeni olan her şey zaman geçtikçe daha
düzensiz olacaktır. Bu yasa, sanayileşme, makineleşme, kentleşme gibi düzen adına
atılan adımların düzensizleştirmeye çalıştığı hayatı ortaya koymaktadır. Hızla
etkilenme seviyesi artan bireyin tüm değerleri de etkilediği ve olumsuz durumların
artışının gözlemlenmesiyle, bu durumun evrenin ikinci yasası olan entropi yasasıyla
da açıklanabileceği düşünülmektedir. Çalışmada sanayileşme süreçleriyle ivmelenen
kapitalist stratejilerin aynı ivme ile insan hayatını ne şekilde etkilediği incelenecektir.
Toplumdaki bu tür etkiler, sanatın benzersizliğinden estetik değerlerine,
özgünlüğünden, oluşum süreçlerine ve yaratılış nedenlerine kadar sanatçı ve sanat
tanımının neredeyse tamamen değişmesine neden olur. Sanatın toplumu aydınlatan
konumundan, kapitalist sistemin toplumu istediği kalıba sokması için etkili bir araç
konumuna nasıl geçtiği incelenecektir. While the consumption movement coming from human nature starts within the
framework of 'physiological needs'; It has turned into an excessive and artificial
consumption movement under the influence of 'desire' and 'strategic orientation
forms' established on human beings. The mass, whose consumption habits are
directed after industrialization, constitutes the consumer society. With
modernization, the society of production has turned into a society of consumption,
and in the postmodern period, consumption has become a strategic phenomenon with
the methods and directions of capitalist ideologies, instead of being in line with
compulsory needs. With this strategic approach, the concept of need, which spread to
wider areas, also provided the formation of a consumption culture. In the
consumption society, the individual is directed to consume beyond his free will. The
individual who thinks that he has re-created himself as a 'status' needs to realize that
he is consuming his own self. So that; The consumption potential of the individual
who has lost his self is in a position to be directed in every sense. In this direction,
since it can consume all kinds of substances and mana, it can also destroy world and
cultural values. According to the entropy law, which is the second law of the
universe, everything that has an order will become more disordered as time goes on.
This law reveals the life that steps taken in the name of order such as
industrialization, mechanization and urbanization are trying to deregulate. It is
thought that the individual, whose level of influence increases rapidly, affects all
values and that this situation can be explained by the entropy law, which is the
second law of the universe, by observing the increase in negative situations. In this
study, it will be examined how capitalist strategies accelerated by industrialization
processes affect human life with the same acceleration. Such effects in society cause
the definition of artist and art to change almost completely, from the uniqueness of
art to its aesthetic values, from its originality to its formation processes and the
reasons for its creation. It will be examined how art has moved from its position of
enlightening the society to the position of an effective tool for the capitalist system to
mold society into the desired shape.