Beşinci sınıf öğrencilerinin senaryoya dayalı öğrenme ortamında muhakeme becerileri
Citation
Özkırış, M. (2022). Beşinci sınıf öğrencilerinin senaryoya dayalı öğrenme ortamında muhakeme becerileri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf matematik dersi, geometri ve ölçme öğrenme alanında bulunan üçgenler ve dörtgenler alt öğrenme alanının öğretiminde senaryoya dayalı öğrenme yönteminin etkililiği ve hazırlanan ders planları ve problemlerle öğrencilerin muhakeme becerilerini incelemektir. Ayrıca öğrencilerin senaryoya dayalı öğretim yöntemi ile işlenen matematik derslerine karşı görüşlerinin alınması ve beşinci sınıf düzeyinde öğrencilerin sahip olduğu muhakeme becerilerinin incelenmesi de amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2020-2021 yılında Sinop ili Boyabat ilçesindeki bir devlet okulunun 5. sınıf kademesinin bir şubesinde öğrenim gören 13 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ders planları içerisindeki senaryolar, muhakeme soruları, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Ayrıca video ve ses kayıtları alınarak gerekli incelemelerde bulunulmuştur.Araştırmaya ilişkin elde edilen verilerin analizinde ders planları ve görüşme soruları için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmış olup, muhakeme soruları için TIMMS 2019 muhakeme değerlendirme çerçevesi baz alınarak analizler gerçekleşmiştir. Sonuç olarak senaryoya dayalı öğretimin üçgenler ve dörtgenler konusunun kavratılmasında etkili olduğu, öğrencilerin bilgi, kavrama, uygulama boyutundaki sorularda başarılı oldukları görülmüştür. Öğrencilerin üst düzey beceri gerektiren problem durumlarına verdikleri cevaplardan sonuca ulaşma kapsamında beklenilen sonuca ulaşılamamıştır. Ancak senaryoya dayalı öğretim yöntemiyle yürütülen derslerin öğrencilerin tümevarımsal, tümdengelimsel, yaratıcı, taklitsel ve orantısal muhakeme becerilerini ortaya çıkardığı öğrencilere problem çözme, doğru düşünme becerisi kazandırdığı sonucuna varılmıştır. Grup çalışması ile yürütülen senaryoya dayalı öğretim yönteminin öğrencilerin okuma, tartışma, fikir yürütme, işbirliği, akran iknası ve kendini ifade etme becerilerine katkıda bulunduğu görülmüştür. Öğrencilerin görüşme sorularına verdikleri cevaplardan senaryoya dayalı öğretim yöntemine karşı olumlu bir tutum sergiledikleri ortaya çıkmıştır. The study aims to determine the effectiveness of the scenario-based learning method in the teaching of the triangles and quadrilaterals sub-learning domains of the geometry and measurement learning domains in the elementary grade 5 mathematics curriculum, and the effect of the prepared lesson plans and problems on the reasoning skills of the students.It is also aimed to get the opinions of the students about the mathematics lessons taught with the scenario-based teaching method and to examine the reasoning skills of the fifth graders. The case study method which is one of the qualitative research modelswas used in the research.The study consists of 13 5thgradersstudying in a public school located in Boyabat district of Sinop province in the 2020-2021 academic year. Scenarios within the lesson plans, reasoning questions, semi-structured interview form were utilized as the data collection tools in the research.In addition, audio and video recordings were examined.In the analysis of thedata obtained from the research, content analysis, one of the qualitative research methods, was used for lesson plans and interview questions,and for the reasoning questions, the analyzes were carried out based on the TIMMS 2019 reasoning evaluation framework. Consequently, it was seen that thescenario-based teaching method was effective in teaching the subject of triangles and quadrilaterals and the students were successful in the questions in the dimensions of knowledge, comprehension and application. The expected result could not be reached in reaching a conclusion from the answers given by the students to the problem situations that require high-level skills.On the other hand, it was concludedthat lessons carried out with the scenario-based teaching method revealed the students' inductive, deductive, creative, imitative and proportional reasoning skills, and provided them with the abilities to solve problems and think correctly. It was also deducedthat the scenario-based teaching method carried out with a group work contributed to the students' reading, discussion, reasoning, cooperation, peer persuasion and self-expression skills.The answers given by the students to the interview questions revealed that they had a positive attitude towards the scenario-based teaching method.