Okul müdürlerinin algılanan duygusal zekaları ile öğretmen mutluluğu arasındaki ilişki
Künye
Erkuş, H. (2022). Okul müdürlerinin algılanan duygusal zekaları ile öğretmen mutluluğu arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin öğretmenlerce algılanan duygusal
zekaları ile öğretmen örgütsel mutluluğu arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitimöğretim yılında Çorum ili Merkez ilçesinde görev yapan 3620 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle
belirlenen 462 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama amacıyla Bulut
(2015) tarafından geliştirilen “Okullarda Örgütsel Mutluluk Ölçeği” ve Ergin (2008)
tarafından geliştirilen “Duygusal Zeka Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde; t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon katsayısı ve doğrusal
regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre:
Öğretmenlerin algıladıkları yönetici duygusal zekaları ve öğretmenlerin örgütsel
mutlulukları “katılıyorum” olarak yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin
algıladıkları yönetici duygusal zeka düzeyleri ile ilgili analiz sonuçlarına göre;
cinsiyet, yaş, görev yapılan okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir
farklılık göstermemektedir. Mesleki kıdem değişkenine göre, kıdemi düşük olan
öğretmenlerin algıladıkları yönetici duygusal zekaları kıdemli öğretmenlerden anlamlı
derecede yüksek bulunmuştur. Okul türü değişkenine göre, ilkokul ve ortaokulda
çalışan öğretmenlerin algıladıkları yönetici duygusal zeka düzeyleri, lisede çalışan
öğretmenlerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Okuldaki kıdem değişkenine
göre, okulda ilk yılını çalışan öğretmenlerin uyumluluk puan ortalaması, 2-5 yıl kıdemi
olan öğretmenlerden daha yüksek bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel mutluluk
algılarıyla ilgili analiz sonuçlarında; cinsiyet, mesleki kıdem ve yaş değişkenlerinde
sadece ekonomik koşullar alt boyutunda anlamlı farklılık oluşmuştur; okul türü
değişkenine göre, ortaokulda çalışan öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeyleri,
liselerde çalışan öğretmenlerden daha yüksek çıkmıştır. Son çalışılan okuldaki kıdem
değişkenine göre, kıdemi 0-1 yıl olan öğretmenlerin yönetim süreçleri mutluluk
düzeyleri, kıdemi 2-5 yıl olan öğeretmenlerden daha yüksek çıkmıştır. Okul
yöneticilerinin öğretmenlerce algılanan duygusal zekaları ile öğretmen örgütsel
mutluluğu arasında pozitif yönde “orta” düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Ayrıca algılanan duygusal zeka puanlarının, örgütsel mutluluk değişkeni üzerinde
anlamlı bir yordayıcı olduğu bulgularına ulaşılmıştır. The purpose of this research is to determine the relationship between the
perceived emotional intelligence of principals and teachers happiness. Relational
scanning models have been used in research. The universe of research consists of 3620
teachers serving in the Central District of Çorum Province for the year 2020-2021. An
example of the research consists of 462 teachers determined by a disproportionate
cluster sampling method. The research used the "Emotional Intelligence Scale of
Organizational Happiness in Schools" by Bulut (2015) and "Emotional Intelligence
Scale" developed by Ergin (2008) for data collection. The data obtained was analysed
using t test, one-way analysis of variance, coefficient of correlation and linear regressin
analysis. The analysis found a high level of managerial emotional intelligence
perceived by teachers and the organisational happinessof teachers as "I agree".
According to the results of the analysis relating to the perceived managerial emotional
intelligence of teachers, it does not differ greatly in terms of gender, age or the staff
number of the institution. According to the seniority variables, the perceived
managerial emotional inteeligence of less experienced teachers has been considerably
highr than the more experienced teachers. According to the type of school variable,
the levels of organizational happiness of teachers working in middle and primary
schools are higher than those working in high schools. According to the seniority in
the institution variable, the adaptational score average of the teachers working their
first year in the institution is found higher than those working for 2 – 5 years. In the
results of analysis relating to teachers’ perceptions of organizational happiness a great
difference occured only in economical conditions subdimentions in gender,
professional seniority and age variables. According to the school type variable, the
levels of managerial emotional intelligence perceived by teachers working in middle
schools has been found much higher than ones working in primary schools. According
to the seniority in current school variable, the levels of happiness in managerial process
of the teachers with 0-1 year experience is found higher than the ones with 2-5 year
experience. There has been a positively meaningful relationship between school
administrators' emotional intelligence perceived by teachers and the organizational
happiness of teaching. It has also been found that perceived emotional intelligence
points are a meaningful exhaustion of the organizational happiness variable.