• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Medya ve İletişim Sistemleri Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Medya ve İletişim Sistemleri Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bir anlatı bileşeni olarak transmedya hikaye anlatımında reklamın işlevleri üzerine bir inceleme

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Tez (2.605Mb)

Date

2021

Author

Okur, Funda Nur
Yılmaz, Recep

Metadata

Show full item record

Citation

Okur, F.N. (2021). Bir anlatı bileşeni olarak transmedya hikaye anlatımında reklamın işlevleri üzerine bir inceleme. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

Abstract

Bu çalışmada bir anlatı bileşeni olarak transmedya hikâye anlatımında reklamın işlevleri üzerinde durulmaktadır. Çalışmanın amacı, Türkiye'de transmedya hikâye anlatımının reklamlarda kullanım eksikliği üzerinde yoğunlaşmaktadır. Günümüzde kullanıcıların dijital ortamlarda geçirdiği zaman artışıyla birlikte markalar açısından rekabet unsuru haline gelen transmedya hikâye anlatısı stratejisi reklamın işlevleri açısından çalışılması gerekliliğini ortaya koymaktadır. Reklamın işlevlerinin transmedya hikâye anlatımında kullanımı üzerine çalışmalarda kısıtlı yer verildiği gözlemlenmektedir. Çalışma transmedya hikâye anlatıcılığını bir anlatı bileşeni olarak analiz etmekte ve yorumlamaktadır. Çalışmanın içeriğine uygun olarak anlatı çözümlemesi kullanılmaktadır. Çalışmanın örneklemi, Karadayı, Medcezir, İçerde dizilerinde yer alan reklamların yanı sıra, Doritos Akademi, Haydar Link, Coca Cola Bimilyonneden, Cappy Meyve Tanem, 1V1Y.com Reklamı, Mavi Kötü Çocuk, Coca Cola Survivor Türkiye reklamlarından oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda transmedya hikâye anlatım stratejisinin reklam çalışmalarında kullanılmasının etkili sonuçlar verdiği, izleyiciyi farklı platformlara yönlendirdiği, izleyici geri dönüşlerinin dikkate alındığı bu durumun da izleyicinin evrene ait hissetmesine olanak sağladığı görülmüştür.
 
This study focuses on the functions of advertisement in transmedia storytelling as a narrative component. The aim of this study is to focus on the lack of transmedia storytelling use on ads in Turkey. Nowadays, with the increase of time of users' spending in digital environments, the transmedia storytelling strategy which has become a competitive factor for brands, reveals the necessity of analysis in terms of the functions of advertising. It is observed that there is limited coverage in studies on the use of advertising functions in transmedia storytelling. This study analyzes and interprets the transmedia storytelling as a narrative component. Narrative analysis is being used in accordance with the content of the study. Samples of this study are, beside the ads used in the series; Karadayı, Medcezir, İçerde, and also the ads used in the ads of Doritos Academy, Haydar Link, Coca Cola Bimilyonneden, Cappy Meyve Tanem, 1V1Y.com, Mavi Kötü Çocuk, Coca Cola Survivor Turkey. As a result of this study, it has been observed that the use of the transmedia storytelling strategy in advertising works provides effective results, directs the audience to the different platforms, and this situation, in which audience feedback is taken into account, allows the audience to feel belonging to the universe.
 

URI

http://libra.omu.edu.tr/tezler/137605.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12712/33907

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [1]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.