Lise öğrencilerinin kişilik özelliklerine göre bilinçli farkındalık düzeyleri
Citation
Yiğit, Ş. (2021). Lise öğrencilerinin kişilik özelliklerine göre bilinçli farkındalık düzeyleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Bu çalışma lise öğrencilerinin beş faktör kişilik özellikleri ve bilinçli
farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemek
amacıyla hazırlanmıştır. Söz konusu çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Konya
ili Selçuklu ilçesinde öğrenim görmekte olan, 372’si kadın 364’ü erkek olmak üzere
736 lise öğrencisinin sağladığı veri ile oluşturulmuştur. Araştırma örneklemi basit
seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiş ve çalışma betimsel tarama modellerinden
ilişkisel tarama modelini kullanarak hazırlanmıştır. Çalışmada öğrencilerin
demografik bilgilerini elde etmek amacıyla 4 maddelik “Kişisel Bilgi Formu”,
öğrencilerin beş faktörlü kişilik özelliklerini ölçmek amacı ile 44 maddeden meydana
gelen ve 1998 yılında Benet-Martinez ve John tarafından geliştirilen; Sümer ve Sümer
(2010) tarafından Türk Kültürüne uyarlaması yapılan “Beş Faktörlü Kişilik Ölçeği
(BFKÖ)” kullanılmıştır. Öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeylerine ilişkin verilerin
toplanmasında 15 maddeden meydana gelen; Brown ve Ryan (2003) tarafından
geliştirilen; Özyeşil, Arslan, Kesici ve Deniz (2011) tarafından Türk Kültürüne
uyarlaması yapılan “Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BFÖ)” kullanılmıştır. Veriler IBM
Statıcs 25 SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normallik testinin
ardından Spearmen Korelasyon Analizi, Mann Whitney-U Testi ve Kruskal Wallis
Testi analiz teknikleri kullanılmıştır. Verilerin istatistik değerlendirmesinde 0,05
anlamlılık düzeyi göz önünde bulundurulmuştur. Yapılan analizler sonucunda bilinçli
farkındalık düzeyi ve dışa dönüklük arasında pozitif yönlü zayıf ilişki; bilinçli
farkındalık düzeyi ve sorumluluk arasında pozitif yönlü orta ilişki; bilinçli farkındalık
düzeyi ve uyumluluk arasında pozitif yönlü ve zayıf bir ilişki; bilinçli farkındalık
düzeyi ve deneyime açıklık arasında pozitif yönü çok zayıf ilişki; bilinçli farkındalık
düzeyi ve duygusal dengesizlik arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Aynı zamanda öğrencilerin BFKÖ ve BFÖ düzeyleri arasında çok zayıf
düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. BFKÖ ve BFÖ düzeyleri cinsiyet değişkeni
açısından incelendiğinde uyumluluk ve duygusal dengesizlik alt boyutunda kadınların
lehine istatiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. BFKÖ ve BFÖ düzeyleri
sınıf düzeyi değişkenine göre incelendiğinde 9.sınıf öğrencilerinin bilinçli farkındalık
düzeylerinin 12.sınıf öğrencilerine göre daha fazla olduğu sonucu elde edilmiştir.
BFKÖ ve BFÖ düzeyleri lise türü değişkenine göre incelendiğinde sorumluluk alt
boyutunda Anadolu lisesinin; uyumluluk alt boyutunda imam hatip lisesinin ve
duygusal dengesizlik alt boyutunda meslek lisesinin istatiksel olarak anlamlı
farklılıklara sebep olduğu görülmüştür. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgular
ilgili literatür ile yorumlanmış ve önerilerde bulunmuştur. This study was prepared to examine the relationship between high school
students' five factor personality traits and their level of conscious awareness in terms
of various variables. The study in question was created with the data provided by 736
high school students, 372 women and 364 men, who are studying in Selçuklu district
of Konya province in the 2019-2020 academic year. The research sample was
determined by the simple random sampling method and the study was prepared by
using the relational screening model, one of the descriptive survey models. The
"Personal Information Form", which has 4 items in order to obtain the demographic
information of the students in the study, consists of 44 items to measure the five-factor
personality traits of the students and was developed by Benet-Martinez and John in
1998; “ The Big Five Personality Traits Scale(BFPI)” adapted to Turkish Culture by
Sümer and Sümer (2010) was used. Consisting of 15 items, Developed by Brown and
Ryan (2003); "Conscious Awareness Scale (SPS)" adapted to Turkish Culture by
Özyeşil, Arslan, Bıçak, and Deniz (2011) was used. The data were analyzed with IBM
Statics 25 SPSS package program. After the normality test of the data, Spearmen
Correlation Analysis, Mann Whitney-U Test and Kruskal Wallis Test analysis
techniques were used. 0.05 significance level was taken into account in the statistical
evaluation of the data. As a result of the analysis, it was concluded that there was a
weak positive relationship between conscious awareness level and extroversion, a
positive moderate relationship between conscious awareness level and responsibility,
a positive and weak relationship between conscious awareness level and compliance,
a very weak positive relationship between openness to experience, and a weak negative
relationship between conscious awareness level and emotional instability.
At the same time, a very weak significant relationship was found between the
students' BFPI and SPS levels. When the BFPI and SPS levels were examined in terms
of the gender variable, it was concluded that they were statistically significant in favor
of women in the sub-dimension of compatibility and emotional instability. When the
BFPI and SPS levels were examined according to the grade level variable, it was found
that the conscious awareness level of 9th grade students was higher than the 12th grade
students. When the BFPI and SPS levels were examined according to the high school
type variable, it was seen that the Anatolian high school in the responsibility subdimension, the imam hatip high school in the compatibility sub-dimension, and the
vocational high school in the emotional imbalance sub-dimension caused statistically
significant differences. Findings obtained as a result of this research were interpreted
with the relevant literature and made suggestions.