Ignacy Jan Paderewski'nin op. 17 piyano konçertosu'nun analizi
Künye
Yiğit, E.E. (2021). Ignacy Jan Paderewski'nin op.17 piyano konçertosu'nun analizi. (Sanatta yeterlilik tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Özet
Döneminin en ünlü müzisyenlerinden biri olan, piyanist ve besteci, Ignacy Jan
Paderewski, eserlerinin büyük bir kısmını, piyano eseri ya da piyanolu eserler olacak
şekilde bestelemiştir. Romantik döndemde yaygın olarak kullanılan küçük formlarda
eser besteleyen Paderewski’nin büyük formlar kullanarak bestelediği az sayıda eser
bulunmaktadır ve sadece bir konçerto bestelemiştir. Op. la minör 17 Piyano
Konçertosu olarak bilinen bu eser, sanatçının piyano müziği karakterini ve stilini en
iyi yansıtan eserlerden biri olarak bilinmektedir.
Araştırmada, Paderewski’nin müzikal tarzının ve piyano müziğinin karakterinin,
Op. 17 Piyano Konçertosu özelinde belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nitel
araştırma yöntemi içerinde yer alan desenlerden durum çalışması deseni ile sistematik
bir şekilde planlanmıştır. Yapılan detaylı form analizi ile, eserin bölümlerinin form
özellikleri, periyot, cümle, pasaj, motif gibi unsurların nasıl tasarlandığı, geçiş, coda,
codetta gibi kısımlarının nasıl oluşturulduğu ve tüm bu yapıların nasıl bir araya
getirildikleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgulardan şemalar oluşturulmuş ve
açıklamalar betimsel olarak yapılmıştır. Yine detaylı şekilde yapılan armonik analiz
ile eserin tamamının armonik yapısı, kadans noktaları ve hangi kadanslar ile
cümlelerin sonlandığı, modülasyonlar ve hangi tonların kullanıldığı belirlenmiş ve
elde edilen bulgular yine betimsel olarak ifade edilmiştir.
Paderewski’nin, geç romantik dönem bestecisi olduğu, Op. 17 Piyano
Konçertosu’nu romantik dönemden önce geliştirilmiş formları kullanarak bestelediği,
eserinde romantik dönem müziği unsurlarını yoğun şekilde kullandığı, eserin
bölümlerinin sırasıyla, sonat formu, katlı şarkı formu ve sonat rondo formunda olduğu,
ilk bölümdeki müzikal fikrin Polonya halk müziğinden temelini aldığı, ilk bölümde
klasik tema sunumunun tercih edilmediği, ikinci ve üçüncü bölümün klasik üsluba
daha yakın olduğu, art arda gelen kadanslar ile ani modülasyonlar, farklı akor
fonksiyonlarının aynı anda kullanımı, özellikle üçüncü bölümde cümle, pasaj ve
motiflerin belirli noktalarda çakışması sebepleriyle, eseri inceleyecek farklı kişilerin,
farklı fikirlere ulaşmaları ve farklı çıkarımlarda bulunmalarının mümkün olduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır. One of the most famous musicians of his time, pianist and composer, Ignacy Jan
Paderewski composed most of his works as either piano pieces or works with
piano.The composer with a small number of works written using large forms had
composed only one concerto. The concerto is known as Op. 17 Piano Concerto in A
Minor and one of the works that best reflects Paderewski's composing style of piano
music.
The aim of the research is to determine the characteristics of Paderewski's
musical style and piano music writing with Op. 17 Piano Concerto in A Minor. The
research has been systematically planned with the case study design, which is one of
the designs included in the qualitative research method. The formal structure of the
movements and how elements such as period, sentence, passage, motif are designed,
how parts such as transition, coda, codetta are formed and how all these structures are
brought together are determined by a detailed form analysis. Schemes were created
from the findings and explanations have been made descriptively. The harmonic
structure of the whole work, cadence points and with which cadences the sentences
end have been determined by detailed harmonic analysis and explanations were made
descriptively.
It has been concluded that, although Paderewski was a late romantic period
composer, he composed his Op. 17 Piano Concerto by using forms developed before
the romantic period. The movements of the piece are respectively in sonata form, lied
form and sonata rondo form. The musical idea in the first movement is based on Polish
folk music. In the first movement, classical theme presentation is not preferred. The
second and the third movements are closer to the classical style. Because of the
successive cadences, sudden modulations and the simultaneous use of different chord
functions especially in the third movement, the sentences, passages and motifs overlap
at certain points, because of that different people can reach different ideas and make
different deductions.