Sorgulama temelli öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin bölünebilme kurallarını oluşturma becerilerine ve akademik başarılarına etkisi
Citation
Teke, B. (2021). Sorgulama temelli öğretimin 8. sınıf öğrencilerinin bölünebilme kurallarını oluşturma becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, SamsunAbstract
Bu çalıĢmanın amacı, 8. sınıf matematik dersinde Sorgulama Temelli Öğretimin (STÖ) öğrencilerin bölünebilme kurallarını oluĢturma becerilerine ve akademik baĢarılarına etkisi ile öğrencilerin öğrenme-öğretme sürecine yönelik görüĢlerini ortaya çıkarmaktır. ÇalıĢmada hem nicel hem de nitel araĢtırma yöntemlerinin bir arada bulunduğu karma model ile karma araĢtırma yöntem desenlerinden sıralı açımlayıcı desen kullanılmıĢtır. ÇalıĢmanın nicel kısmında deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest desen, nitel kısmında ise durum çalıĢması deseni kullanılmıĢtır. Bu araĢtırmanın çalıĢma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 20 öğrenci oluĢturmaktadır. Sürecin tamamlanmasıyla birlikte görüĢmeler 4 öğrenci ile gerçekleĢtirilmiĢtir. ÇalıĢmada nicel veriler araĢtırmacılar tarafından geliĢtirilen Bölünebilme Kuralları Öğretimine Yönelik BaĢarı Testi (BKBT) ile nitel verileri ise Yarı YapılandırılmıĢ GörüĢme Formu ve Sorgulama Temelli Öğretime Yönelik ÇalıĢma Kağıtları ile toplanmıĢtır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıĢtır. Nicel verilerin analizinde BKBT‟ye ait öntest-sontest ortalama puanları arasında anlamlı bir farkın bulunup bulunmadığını test etmek amacıyla bağımlı gruplar t-testine baĢvurulmuĢtur. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin bölünebilme kuralları konusuna iliĢkin hazırbulunuĢluk düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı tespit edilmiĢtir. Öğrencilerin öntest ve sontest puanları arasındaki fark incelendiğinde bu farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu ve STÖ etkinliklerinin uygulanması sonucunda, öğrencilerin bölünebilme kuralları konusuna iliĢkin olan baĢarıları üzerine olumlu yönde yüksek bir etki büyüklüğüne sahip olduğu görülmüĢtür. Öğrencilerin görüĢlerinden elde edilen bulgulara göre, STÖ etkinliklerinin bölünebilme kuralları konusunda kullanılmasıyla ezber nedeniyle unutulan kuralların kalıcı hale geldiği, öğrencilerin konuyu daha iyi anladıkları, etkinliklerin uygulanması sırasında bölünebilme kurallarını keĢfettikleri ve bu durumdan keyif aldıkları sonucuna ulaĢılmıĢtır. The aim of this study is to reveal the effects of Inquiry-Based Teaching (IBT) on students' ability to create divisibility rules and their academic success in the 8th grade mathematics course and to reveal students' views on the learning-teaching process. In the study, the mixed model, which includes both quantitative and qualitative research methods, and the sequential exploratory design, one of the mixed research method designs, were used. In the quantitative part of the study, a single group pretest-posttest design was used, and in the qualitative part, a case study design was used. The study group of this research consists of 20 students studying in the 8th grade of a secondary school in the 2020-2021 academic year. Upon completion of the process, interviews were held with 4 students. In the study, quantitative data were collected with the Achievement Test for Teaching Divisibility Rules (DRST) developed by the researchers, and qualitative data were collected with Semi-Structured Interview Form and Working Papers for Inquiry-Based Teaching. Content analysis technique was used in the analysis of qualitative data. In the analysis of quantitative data, dependent groups t-test was used to test whether there was a significant difference between the pretest-posttest mean scores of DRST. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the students' level of readiness regarding the divisibility rules was not at a sufficient level. When the difference between the pretest and posttest scores of the students was examined, it was seen that this difference was statistically significant and as a result of the implementation of the IBT activities, it had a high positive effect size on the success of the students in the subject of divisibility rules. According to the findings obtained from the students' opinions, it was concluded that the rules forgotten due to memorization became permanent with the use of IBT activities on divisibility rules, the students understood the subject better, they discovered the divisibility rules during the implementation of the activities and they enjoyed this situation.