Ortaöğretim ikinci yabancı dil (Almanca) derslerinde multimedya araçları kullanımı ve öğrenci başarısı üzerine etkilerinin araştırılması
Citation
Tokur, K. (2021). Ortaöğretim ikinci yabancı dil (Almanca) derslerinde multimedya araçları kullanımı ve öğrenci başarısı üzerine etkilerinin araştırılması. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Abstract
Yabancı dil eğitimi bireyin ana dilinden farklı bir dil öğrenimini kapsayan çok yönlü bir süreçtir. Birden fazla dil bilmek, günümüzde özellikle uluslararası ilişkiler ve ticaret açısından önemli bir gereklilik haline gelmiştir. Ancak ülkemizdeki okullarda yabancı dil öğretiminin oldukça erken yaşta başlamasına rağmen istenilen dil seviyesine ulaşılamadığı görülmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada yabancı dil derslerinde teknolojik araçlardan faydalanılarak dil seviyesinin geliştirilmesi ve bu araçların dil bilgisi üzerindeki etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet okulunda, ortaöğretim onuncu sınıflardan rastgele iki adet sınıf seçilerek kontrol (n=22) ve deney grubu (n=26) olarak ayrılmıştır. Deney grubu derslerinde multimedya araçları (resim, video, şarkı, ses kaydı, sunum vb.) kullanılarak hazırlanan materyaller uygulanırken; kontrol grubu derslerinde sadece Milli Eğitim Bakanlığı ders kitabında belirtilen uygulamalar izlenmiştir. Tez çalışması ortaöğretim ikinci yabancı dil (Almanca) derslerinde, toplam sekiz hafta boyunca gerçekleştirilmiş, her hafta ders sonrasında kısa sınavlar uygulanmıştır. Kısa sınav sonuçları ile ilgili olarak deney grubunda video ve ses kaydı gibi uygulamaların dinleme ve yazma; sunum ve resim gibi uygulamaların yazma ve okuma becerilerini geliştirdiği tespit edilmiştir (p<0.05). Kısa sınav sonuçlarının toplam genel ortalaması deney grubunda 65,21±4,36, kontrol grubunda 49,89±3,96 olarak tespit edilmiş aradaki farkın istatistiksel olarak p<0.001 düzeyinde anlamlı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışma sonunda gerçekleştirilen seviye belirleme sınavında kontrol grubu puanı 53, deney grubu puanı 71 olarak tespit edilmiştir (p<0.001). Böylece yabancı dil derslerinde multimedya araçları kullanımının başarıyı artırdığı sonucuna varılmıştır. Ancak dil becerilerinde olumlu yönde gelişme sağlamak için konu içeriğine ve hedeflenen kazanımlara uygun multimedya aracı seçilmesi gerekmektedir. Bir veya birden fazla multimedya aracı kullanılması halinde, ders süresinin doğru planlanması oldukça önemlidir. Ayrıca bu araçlarla beraber uygulanan ek materyallerin ve içeriklerinin (çalışma kağıdı gibi), öğrenim üzerinde etkisi olduğu unutulmamalıdır. Foreign language education is a complex process which requires learning a language different from the native language of the student. It has become an important necessity to know more than one language, particularly in terms of international relations and international trade today. Teaching foreign languages in schools begins at an early ages in Turkey, though, desired language level cannot be reached. Therefore, the purpose of this thesis is to enhance language learning by using technological tools in foreign language courses and to explore the effect of these tools on learning. For this purpose two classes were randomly selected from the 10th grades in a state high school and divided into control (n = 22) and experimental groups (n = 26). The materials prepared using multimedia tools (image, video, song, sound recording, presentation etc.) were applied in the experimental group lessons. In the control group lessons, only the practices specified in the textbook of the Ministry of Education were applied. The study was conducted for a total of eight weeks in German courses. A quiz was administered every week following the lesson. It was determined that presentation and related activities (e.g. paints, images) improve writing and reading skills while activities such as video or audio recordings (e.g. podcasts, movies) improve writing and listening skills as a result of quizzes (p <0.05). The total average points of the quiz results were 65.21±4.36 in the experimental group and 49.89±3.96 in the control group and the difference was found statistically significant at p<0.001 level. A placement test was applied at the end of the study and results of control and experimental groups were determined as 53 and 71 respectively (p<0.001). Thus, it was concluded that the use of multimedia in foreign language lessons increases the success. However in order to improve language skills positively, a multimedia tool that is appropriate for the subject content and the expected achievements should be chosen. It is crucial to plan the course time properly whether one or more multimedia tools are used. It should also be kept in mind that the additional course materials and their contents (such as worksheets) applied with these tools have an impact on the learning.