• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Examining the relation between sociotropic and autonomic and problem solving abilities of nursing students

Tarih

2012

Yazar

Altay, Birsen
Cabar, Huriye Demet
Ozkaptan, Bilge Bal
Gumus, Kubra

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

Objective: The objectives of this study is to examine the relation between sociotropic and autonomic personality with problem solving abilities of nursing students Materials and Methods: This study which is a descriptive cross-sectional type was applied with 283 students studying in the first and fourth classes in nursing schools of Sinop, Samsun and Ordu. As data collection toolstudent description form guided with literature regarding the topic, sociotropy- otonomy scale developed by Beck et al.(1997) and Heppner and Peterson's problem solving inventory (1982) were implemented. Result: The mean score was calculated as 68.14 +/- 14.34 for sociotrophy and 72.72 +/- 12.99 for autonomy of the students. The mean score value obtained from all participants is 95.33 +/- 16.64. It was demonstrated that the female students showed sociotropic (68.86 +/- 14.56) and autonomic personality (73.52 +/- 12.71) features more than the males and problem solving abilities were stated to be better than the males. The relation between sociotrophy and autonomy mean scores was found out insignificant regarding the classes of the students. Problem solving mean score of first year students was detected higher when compared to fourth classes and the relation between scores was stated statistically significant (p<0.05). Conclusion: At the end of the study, it was detected that the students showed sociotropic features at medium level and above with insufficient problem solving abilities, the females demonstrated more sociotropic and autonomic personality features and females and fourth classes had more problem solving abilities.

Kaynak

Healthmed

Cilt

6

Sayı

10

Bağlantı

https://hdl.handle.net/20.500.12712/16729

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [14046]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [12971]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Kütüphane || Ondokuz Mayıs Üniversitesi || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.